"Реформата" в администрацията е
прах в очите на хората

От Добромира Костова

Тази седмица имаше обществено обсъждане за бюджет 2021, по време на което зам.-кметовете така вдъхновено говореха за очакваните постъпления от държавния бюджет и от еврофондовете, все едно те лично бяха допринесли за тези средства. В средата на седмицата дойде и другата „добра“ новина, а именно че 130 щатни бройки от администрацията на местна издръжка ще бъдат намалени на 25. Като някак си се пропусна момента да се обясни, че дефакто тези 130 човека просто ще бъдат прехвърлени към държавния бюджет и ще продължават да са назначени към Общината. Реформа уж, ама само наужким.

11 февруари 2021

Започвам с малък поглед към далечното ми минало, когато завършвах Международен бизнес с фокус маркетинг и глобален мениджмънт и изкарах към 2 години в отдел Маркетинг и комуникации на Крайслер, когато Крайслер бяха слети с Даймлер (Мерцедес). Изкарах ги сумарно в централата в Щутгарт и после в дъщерната компания в Дубай.

Отделът в който бях в Щутгарт, отговаряше за маркетинга и комуникациите на стотина дъщерни компании и подразделения на Крайслер за цяла Източна Европа, Русия, цяла Африка и всички държави в Близкия изток (който сам по себе си е огромен автомобилен пазар, предвид евтиния там бензин). Бяхме 3 (словом: трима) човека в този отдел. После в Дубай бяхме само 2 (словом: двама), като аз там бях „под наем“ – временно пратена от централата. т.е. 1 постоянно назначен.

Говорим за компания, чиято основна цел е да продава продуктите си. Маркетингът се прави с цел да се продава. Стотици пазари и десетки продукти и услуги. Трима човека. Не сме се преработвали, даже на колегата му бяха направили забележка, че често го виждат да пуши отвън и това да не значело, че няма работа… Да не кажете, че те Крайслер пък какво толкова продават в точно тия пазари…в Мерцедес бяха с 1 човек повече за същите пазари, а в Дубай (двама човека отдел) марките и продуктите на Даймлер и на Крайслер често си вървяха заедно в процесите.

С колеги в DaimlerChrysler Middle East, 2005 г.


Стигаме до Община Пловдив, чиято основна цел НЕ е да продава. Нямам представа с какво се занимава отдел Маркетинг и комуникации, но предполагам с привличане на инвестиции и популяризация на работата на Общината. В отдела има 6 (словом: шест) човека, т.е. двойно на броя служители в подобен отдел на търговско предприятие, отговарящ за продажбите на двайсетина продукта на 3 континента с милиони потенциални/таргет потребители.


Поглед към „таргет потребителите“ на Община Пловдив:

1. Към 500 хил. „потенциални потребители“, т.е. толкова е населението, само дето ние не сме потребители, а безгласни клиенти, които си плащаме високите данъци като попове (както е приказката) и реално не би трябвало да сме потребители, освен ако на нас не се гледа само като на гласоподаватели, в такъв случай СМЕ потенциални клиенти и не е лошо да бъдем облъчвани с качествен ПР от ценни ПР кадри на държавна издръжка.

2. Потенциални инвеститори…в чест на които спретнаха онази секси наредба с продажбата на общински терени без търг и конкурс и за която казаха, че е много важна, тъй като Община Пловдив не успява и не успява да привлече инвестиции в района. Т.е. успехите на този грандиозен маркетинг отдел не са високи в берайх инвестиции.

3. Други „клиенти“ на отдела не се сещам, моля допълнете. Туристите не са тука. За привличане на туристи сега са направили специален отдел, който да се занимава само с това.


И да стане ясно – аз анализирам един отдел и съм се хванала за 6 човека от стотици общинска администрация, защото познавам точно тази материя. И виждам едни 80% излишък. Почти нямам компетентност да коментирам дали служителите във видимо много ключов и важен отдел „Канцелария и протокол“ изнемогват от работа, но имам едно подозрение…Че в отдел „Деловодно, информационно и документално обслужване“ имат работа съм сигурна, защото знам как една хартийка минава през 7 отдела и 10 човека за подпис и резолюция преди да иде за седмица на 500 м. от Копчетата до Партийния дом. Може и просто да пратят имейл, но кой съм аз да им се бъркам. И знам, че не смогват с документацията, защото аз и другият съпредседател на местната организация на Зелено движение в Пловдив – Георги Велев не получаваме отговор на един наш сигнал до район Западен от няколко месеца вече. Сигналът беше прехвърлен към дирекция „Строителство и инвестиции“ и там потъна.


Стотици човека администрация, които минават на държавна издръжка от тази година и ние едва ли не трябва да се радваме тук, че се освобождава местен ресурс. Бройката служители остава същата, само дето сега ще са на държавна издръжка. Хвалят се с тези “останали резерва” пари от местния бюджет, точно както зам-кметовете се хвалеха онзи ден с държавните и европейските постъпления в бюджета. Все едно те са ги предизвикали и постигнали този бюджетни резерви , а не е просто да се прехвърлили едни пари от единия в другия джоб.

И докато реална реформа все още няма, а само прехвърляне на отдели оттук – натам, втора поредна година ние чакаме да се сформира дирекция/отдел “Зелена система”, от която наистина има нужда.

Държавни или общински пари, все тая, казвам аз. Пак е от нашите данъци, само че „държавните данъци“. И пак е издръжка за ГЕРБ номенклатурата и с цел единствено да се държат сити и покорни потенциалните гласоподаватели. Сега преди избори – още повече.

РЕШЕНИЯ

УПРАВЛЕНСКИ

Още от тази категория