През месец август 2024 взех участие в една редовна сесия на Общински съвет Пловдив, едно...
Прочети ощеАнализ на
промените
в Наредбата за
прием в първи клас
Наближава много вълнуващ момент за всички родители на бъдещите първокласници за 2024 г. – електронното класиране за място в желаното пловдивско училище. С мен се свързаха няколко от тези родители с въпроси дали са се променили условията за прием и точкуването в последните години. Причината за тези въпроси е притенснението, че втори, трети и др. деца в семейството може би няма да получат място в училището, което са посещавали по-големите деца, тъй като родителите са забелязали промени в точкуването спрямо предни години.
Електронният прием в първи клас на територията на Община Пловдив стартира през 2017 година с прием на първокласници през учебната 2017/2018 година ( за родените през 2010 година).
От тогава са се сменили няколко пъти условията и точкуването за прием, вкл. и по време на предния мандат, когато аз бях също общински съветник. С две думи очакванията на родителите, които се свързаха с мен относно различните условия за прием са оправдани.
Направих необходимите проучвания и успях да изкарам систематизирано основните промени в Наредбата за приемане на ученици в първи клас на общинските училища на територията на град Пловдив. Явно комуникирането на тези промени към гражданите на Пловдив не е било на ниво, след като много родители не са запознати с тях.
Затова предлагам бърза справка на настъпилите промени:
- Изм. и доп. с Решение № 38, взето с Протокол № 3 от 15.02.2018 г. – привеждане в съответствие с промените в изискванията на чл. 43 и чл.47 от Наредба № 10 от 01.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование, публикувани в ДВ бр.77 от 26.09.2017 г. Основната промяна е свързана с въвеждане на уседналостта.( Най-голямо предимство получават децата, които имат адресна регистрация на територията на района на училището, за което кандидатстват. Двата адреса – настоящ и постоянен, са равнопоставени. Най-много точки получават децата с адресна регистрация повече от 3 години спрямо момента на кандидатстване – те попадат в първа група. Във втора група са децата с адресна регистрация от 1 до 3 години спрямо подаването на заявление за кандидатстване, а в трета – тези с адресна регистрация до 1 година).
- Изм. и доп. с Решение №80, взето с Протокол № 5 от 13.03.2019 г. – Като нов критерий е въведено предимство за децата, които имат брат/сестра до 12-годишна възраст, които са ученици в желаното училище. Независимо от адресната регистрация на тези деца, те се приравняват по точки на децата с адресна регистрация в района на училището повече от 3 години. Другият нов критерий е критерият за деца от семейство с повече от две деца до 18-годишна възраст. Въведено е предимство и за осиновените деца и децата, настанени в приемни семейства, които могат да ползват адресната регистрация на своите осиновители или приемни родители. Всички нови критерии са общи за цялата страна и са заложени в Наредба №10 за организация на дейностите в училищното образование (промени в ДВ бр. 48 от 8.06.2018 г. и ДВ бр. 82 от 05.10.2018 г.).
- Изм. и доп. с Решение №29, взето с Протокол № 4 от 27.02.2020 г.- основната причина за измененията и допълненията е свързана с необходимостта от оптимизиране на работата на електронната система за прием. При подаване на заявленията за кандидатстване от родителите се посочват всички необходими данни (в т.ч. и данните за другите деца в семейството, които носят предимство), така че всички проверки да бъдат изтеглени при кандидатстването, вместо при записването. С промяната се избягват възможни грешки при подаване на данните от родителите и процесът на записване е улеснен. Това изисква изменения и допълнения в заявленията за кандидатстване и записване.
- Изм. и доп. с Решение №50, взето с Протокол №6 от 07.03.2023 г. – добавен нов критерий за децата, които завършват предучилищното си образование в детските градини, прилагащи Монтесори педагогика. За тях се предвиждат допълнителни 2 точки, ако родителите желаят децата им да продължат образованието си в паралелките, работещи по Монтесори. Другата промяна в критериите е свързана с адресната регистрация на децата. При смяна на адреса (настоящ или постоянен), когато последният и предходният адрес са в района на едно и също училище, се взема под внимание регистрацията на предходния адрес за определяне на уседналостта. Това се прилага само за променени адреси през последните 3 години, които определят точките за класиране. Тази последна промяна е в съответствие с приетите изменение в Наредба № 10 от 01.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование, публикувани в ДВ бр.69 от 2022 г.
УПРАВЛЕНИЕ
Още от тази категория
Отговор на питането ни за общинския приют
На сесията на 1 август получихме отговор на нашето питане относно общинския приют. За съжаление...
Прочети ощеОтчет на дейността ми през юли 2024
През месец юли 2024 взех участие в две редовни сесии на Общински съвет Пловдив, две...
Прочети ощеПрепоръки как Пловдив да се справя с последиците от климатичните промени
Получих покана от в. Kaпитал да участвам с мнение на тема какво може да направи...
Прочети ощеСезираме прокуратурата и МРРБ за ремонта на двора на „Чистота“ и „Градини и паркове“
Taзи седмица имахме уговорка с ръководството на ОП "Чистота" да се срещнем с техните юристи,...
Прочети ощеПитане относно годишните отчети за изпълнението на Плана за интегрирано развитие
Внесохме питане до кмета на гр. Пловдив относно законността на действията на ОП "Градини и...
Прочети ощеС подозрение за злоупотреби при изпълнение на обществената поръчка за 3 милиона лева
Имаме подозрение за злоупотреби при изпълнение на обществената поръчка за 3 милиона лева за ремонт...
Прочети ощеЗа казуса със зелените площи до читалище „Христо Ботев – 1905“
Както стана ясно - няма заповед за премахване на дървeта пред Пълмед издадени от районния...
Прочети още