В четвъртък на сесията ще се гледа точка, която засяга плановете на Община Пловдив да...
Прочети ощеАнализ на
промените
в Наредбата за
прием в първи клас
Наближава много вълнуващ момент за всички родители на бъдещите първокласници за 2024 г. – електронното класиране за място в желаното пловдивско училище. С мен се свързаха няколко от тези родители с въпроси дали са се променили условията за прием и точкуването в последните години. Причината за тези въпроси е притенснението, че втори, трети и др. деца в семейството може би няма да получат място в училището, което са посещавали по-големите деца, тъй като родителите са забелязали промени в точкуването спрямо предни години.
Електронният прием в първи клас на територията на Община Пловдив стартира през 2017 година с прием на първокласници през учебната 2017/2018 година ( за родените през 2010 година).
От тогава са се сменили няколко пъти условията и точкуването за прием, вкл. и по време на предния мандат, когато аз бях също общински съветник. С две думи очакванията на родителите, които се свързаха с мен относно различните условия за прием са оправдани.
Направих необходимите проучвания и успях да изкарам систематизирано основните промени в Наредбата за приемане на ученици в първи клас на общинските училища на територията на град Пловдив. Явно комуникирането на тези промени към гражданите на Пловдив не е било на ниво, след като много родители не са запознати с тях.
Затова предлагам бърза справка на настъпилите промени:
- Изм. и доп. с Решение № 38, взето с Протокол № 3 от 15.02.2018 г. – привеждане в съответствие с промените в изискванията на чл. 43 и чл.47 от Наредба № 10 от 01.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование, публикувани в ДВ бр.77 от 26.09.2017 г. Основната промяна е свързана с въвеждане на уседналостта.( Най-голямо предимство получават децата, които имат адресна регистрация на територията на района на училището, за което кандидатстват. Двата адреса – настоящ и постоянен, са равнопоставени. Най-много точки получават децата с адресна регистрация повече от 3 години спрямо момента на кандидатстване – те попадат в първа група. Във втора група са децата с адресна регистрация от 1 до 3 години спрямо подаването на заявление за кандидатстване, а в трета – тези с адресна регистрация до 1 година).
- Изм. и доп. с Решение №80, взето с Протокол № 5 от 13.03.2019 г. – Като нов критерий е въведено предимство за децата, които имат брат/сестра до 12-годишна възраст, които са ученици в желаното училище. Независимо от адресната регистрация на тези деца, те се приравняват по точки на децата с адресна регистрация в района на училището повече от 3 години. Другият нов критерий е критерият за деца от семейство с повече от две деца до 18-годишна възраст. Въведено е предимство и за осиновените деца и децата, настанени в приемни семейства, които могат да ползват адресната регистрация на своите осиновители или приемни родители. Всички нови критерии са общи за цялата страна и са заложени в Наредба №10 за организация на дейностите в училищното образование (промени в ДВ бр. 48 от 8.06.2018 г. и ДВ бр. 82 от 05.10.2018 г.).
- Изм. и доп. с Решение №29, взето с Протокол № 4 от 27.02.2020 г.- основната причина за измененията и допълненията е свързана с необходимостта от оптимизиране на работата на електронната система за прием. При подаване на заявленията за кандидатстване от родителите се посочват всички необходими данни (в т.ч. и данните за другите деца в семейството, които носят предимство), така че всички проверки да бъдат изтеглени при кандидатстването, вместо при записването. С промяната се избягват възможни грешки при подаване на данните от родителите и процесът на записване е улеснен. Това изисква изменения и допълнения в заявленията за кандидатстване и записване.
- Изм. и доп. с Решение №50, взето с Протокол №6 от 07.03.2023 г. – добавен нов критерий за децата, които завършват предучилищното си образование в детските градини, прилагащи Монтесори педагогика. За тях се предвиждат допълнителни 2 точки, ако родителите желаят децата им да продължат образованието си в паралелките, работещи по Монтесори. Другата промяна в критериите е свързана с адресната регистрация на децата. При смяна на адреса (настоящ или постоянен), когато последният и предходният адрес са в района на едно и също училище, се взема под внимание регистрацията на предходния адрес за определяне на уседналостта. Това се прилага само за променени адреси през последните 3 години, които определят точките за класиране. Тази последна промяна е в съответствие с приетите изменение в Наредба № 10 от 01.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование, публикувани в ДВ бр.69 от 2022 г.
УПРАВЛЕНИЕ
Още от тази категория
Отчет декември 2024
През месец декември 2024 г. взех участие в две редовни сесии на Общински съвет Пловдив,...
Прочети ощеПозиция относно неверифицираните разходи по проекти на Община Пловдив
Може би хората не разбраха, но в четвъртък се проведоха, не една, а ДВЕ сесии...
Прочети ощеПозиция относно увеличението на такса битови отпадъци
Увеличението на такса битови отпадъци е безпрецедентен удар по гражданите и бизнеса. Настояваме за пореден...
Прочети още2 милиона и половина лева санкция по проекта за климатиците
Миналата седмица разбрах, че края на 2022 ръководителят на управляващия орган Оперативна програма „Околна среда“...
Прочети ощеПитане относно отчуждителни процедури по реда на чл.208 от ЗУТ
На сесията на 19 декември внасяме питане до кмета на гр. Пловдив относно плановете на...
Прочети ощеСъбитие „Ековизия“
По покана на кмета на район Северен Венцислава Любенова взех участие като панелист в събитието...
Прочети ощеПитане относно Националните есенни изложби
На сесията на 5 декември внасяме питане до кмета на гр. Пловдив относно промяната на...
Прочети още