Продължете към съдържанието

Препоръки как
Пловдив да
се справя с
последиците от
климатичните
промени

Oт Добромира Костова -

Получих покана от в. Kaпитал да участвам с мнение на тема какво може да направи управлението на Пловдив, за да помогне на гражданите си да се справят по-добре с последиците от глобалното затопляне. В тази публикация съм събрала част от отговорите съм изданието. В нея съм описала няколко мои виждания относно мерките, които трябва да се предприемат в най-скоро време в Пловдив.

Промените в климата са факт и усилията на управляващите трябва да се насочват не само в посока стопирането на процесите, а също и в посока справяне с вече възникналите проблеми.

3 август 2024
Глобалното затопляне е факт и вече осезаемо се усеща в Пловдив, като всяко лято е по-горещо от предходното
Публикацията на Капитал тук:
Мисия "Да оцелееш в Пловдив през лятото"

Възникналите проблеми? Дали вече има някой, който да отрича, че в Пловдив живеем в нечовешки жеги? И че всяко лято е по-горещо от предходното? И че доскоро няколко поредни дни с 40 градусови жеги бяха рядкост, а сега вече са постоянно явление?

Какво да правим?

Ето тринайсет действия, които местните власти могат да предприемат, за да се борят с климатичните промени и едновременно да помагат на гражданите да се справят по-добре с ежедневните последици от глобалното затопляне:

1. Екстремно озеленяване като отговор на екстремните горещини

Трябват ни масови инициативи за засаждане на дървета, за да се осигури сянка, по-ниски температури и подобряване на качеството на въздуха в градските райони.

Опазване на съществуващите, както и създаване на нови зелени площи, плюс стоп на презастрояването (което в Пловдив е основно за сметка на зелените пространства) трябва да са абсолютни приоритети.

В момента по Общ устройствен план (ОУП) сме официално с баланс 16,5 кв.м зелени площи на глава на населението, като според Световната здравна организация (СЗО) 20 кв.м. е абсолютният здравословен минимум за един град. Добавям, че дори официалните 16,5, кв.м. не са реални в Пловдив, а само на хартия, тъй като балансът е изкуствено завишен в ОУП.

Необходими са промени в Наредбата за опазването на зелената система, които да включват по-строги мерки срещу премахването на дърветата + редица нови мерки касаещи геолокацията на всеки дървесен вид, по-ясни правомощия по райони и за работниците на ОП „Градини и паркове“. Необходима е цялостна смяна на манталитета сред управляващите на тема дърветата на града. А именно на дърветата да се гледа като на огромна ценност и жизненонеобходим ресурс.

Вертикалното, покривното озеленяване и зелените фасади са също важни мерки за справяне с ектремните горещини. Макар и да звучат все още извънземно за нашата страна, то те отдавна се прилагат в много европейски и световни градове и са доказано работещи мярки за борба с климатичните промени.

Част от Парк "Отдих и култура", който в предния мандат беше незаконосъобразно отреден за застрояване
Зелена фасада на сграда във Виена

2. Драстични реформи при обществения транспорт

Без никакво съмнение осигуряването на нормален и действащ градски транспорт в Пловдив е ключов и основополагащ фактор в борбата с жегите. Не искам дори да коментирам неработещите климатици в автобусите това лято. Нито трябва да коментирам за пореден път защо редовен, удобен, модерен и бърз градски транспорт е алтернативата, която пловдивчани чакат, за да слязат от автомобилите си и така да се решат проблемите със задръстванията в града, които допълнително вдигат температурите. И най-вече да паднат драстично количествата газове, които се отделят във въздуха.

Пловдив е най-големият град в Европа без релсов / структуриращ градски транспорт.

Структуриращ градски транспорт означава наличие на отделни коридори за движение на средствата на градския транспорт – релси или бус ленти. Идеята е автомобилният трафик да не пречи на обществения транспорт.

Ако средствата на градския транспорт се движат в отделни коридори от автомобилния трафик, то те ще са по-бързи от него и ще се превърнат в предпочитан от гражданите метод за придвижване.

Допълнение от мен, която обича вида на трамваите, които придават чара на Стара Европа на всеки град. Осъзнавам колко е скъпо и трудно тепърва да се изгражда релсова инфраструктура за трамвай в Пловдив. И в тази връзка смятам, че е чудесен компромис да се работи в посока обособяване на бус ленти и закупуване на електробуси, които да оперират по тези коридори. А за чара на Стара Европа – има на пазара достатъчно електорбуси, които приличат на трамваи.

Естествено първо трябва да се мине през цялостна реформа на транспорта в Пловдив, за да стане той отново общински. Първата крачка е направена с Екобус. Но ще се развие ли Екобус в правилната посока?

Аз лично съм песимист. В момента нивото е  да се преследват превозвачите за неработещи климатици, да се говори за „истерия“, защото някой искал да има разсписание в Гугъл, да се виси в задръствания и с автобуса, тотално неразбиране на принципа на буслентата, вечните проблеми с реализиране на електронното таксуване и разписание и т.н.

Разбира се, като допълнение трябва да се каже, че Градската (околоградската) железница е ключово важна в цялата концепция за модернизация и реформа в транспорта на Пловдив. Все повече пловдивчани ще се местят нагоре към Родопите, където е по-хладно и е изключително важно да се осигури транспортна връзка с тези населени места.

Моето становище по развитието на градската железница в следващите публикации:

Становище по развитие на градската железница в Пловдив към април 2022 г.

Новите електробуси на Геноа, които имат предимствата на трамвая, без да изискват изграждането на скъпата релсова инфаструктура
Нашият план за градска железница с довеждаш електрически транспорт вътре в града, който представихме пред в. Марица миналата година
Етапи на развитие на околоградската железница
Градската железница в Пловдив - гръбнакът на модерния градски транспорт

3. Развитие на велотранспорта 

Развитието на велотранспорта е основна моя кауза от самото начало на моята политическа дейност и няма нужда да пиша и в тази публикацияза за мерките, които Община Пловдив трябва да предприеме, за да се превърне Пловдив във велосипеден град.

  • Повече и СВЪРЗАНИ велоалеи в града
  • Реална и работеща инфраструктура за велосипедисти

Имам цяла секция за работата на ВелоКултура на този блог. А това са някои от водещите по темата публикации:

Внасяме нашия проект за свързаност на велоалеите в Пловдив

Състоянието на велоинфраструктурата в Пловдив

Успех на гласуването за велогаражите

Търсим подкрепа за велогаражи в Пловдив

Благодарение на предложените от нас промени, вече може да се слагат законно велогаражи в Пловдив

4. Марица – социализиране, озеленяване, пешеходизация

Да имаш сравнително голяма река, която пресича идеалния център на града е богатство. По този белег Пловдив се подрежда до иконични градове като Париж, Лондон или Прага. Най-кратко казано – река в центъра на града означава възможност да се направи централен линеен парк по продължението на целия град, до който много граждани ще имат бърз достъп. Дефакто имаш оазис сред топлинния остров, в който се превръща градът през лятото. На пешеходно растояние.

Градските реки, в т.ч. и Марица могат да бъдат стратегически използвани за борба с последиците от глобалното затопляне чрез включването им в градските планове за устойчивост на климата. Чрез възстановяване и натурализиране на речните брегове могат да подобряват и развиват зелените площи, които действат като естествени охлаждащи зони, намалявайки ефекта на градския топлинен остров. Опазването и увеличаването на крайречната растителност в допълнение може да подобри качеството на въздуха. Линеен парк, въздушен коридор, притегателен център, разхладителен пояс. – всяко едно от тези понятия е потенциална възможност и шанс за подобрение на микроклимата на Пловдив.

Първото нещо, което аз бих направила като управник е да почна да планирам озленяване, пешеходизация и социализация на двата бряга на Марица: засаждане на много дървета, детски площадки, ремонт на Пешеходния мост и превръщането на остров Адата в отворен за гражданите природен резерват.

Река Марица може да се превърне в много важен за града линеен парк

5. Насърчаване на опазването на водата

Разпространете водоспестяващи устройства като душове и кранове с нисък поток и осигуряване на стимули за системи за събиране на дъждовна вода е една мярка, която трябва да се приложи, за да се насърчи спестяването на водата.

Задължително е и възстановяване на работата на всички градски чешми, плюс поставянето на допълнителни източници на питейна вода като диспенсъри за вода или още чешми. С тази мярка не само ще се помогне на пловдивчани да се борят с обезводняването по време на жеги, но и ще намали консумацията на бутилирана вода. 

В много градове на Шотландия може да се видят тези диспенсъри за питейна вода. Може да се вземе безплатна бутилка към тях и има апп и сайт с карта на местонахождението на всеки диспенсър.

6. Насърчаване на енергийната ефективност

Няма нужда да се обяснява защо подобряването на енергийната ефективност на сградния фонд е мярка за борба с климатичните промени и техните последствия. 

Задължително е подобряването на енергийната ефективност на общинските сгради – вкл. училища, градини, болници, административни и културни сгради. Освен вертикалното, фасадното и покривно озеленяване, които включваме към мярка „драстично озеленяване“, трябва да включим и подобряване на енергийната ефективност на общинските сгради и поставянето на соларни инсталации по тях.

Като допълнение слагам и семинари и ресурси, насочени към гражданите на тема как да направят домовете си по-енергийно ефективни, като например да инсталират по-добра изолация, да използват енергийно ефективни уреди, да запечатват течения и др.

Покривът на Общината в Сидни

7. Преосмисляне на уличните настилки

Защо сред пловдивчани има негативизъм към паважните настилки? Битува мнението, че тя разваля автомобилите и че трябва да се сменя с асфалт. Само че хайде да се замислим за температурите, които излъчва асфалта и температурите, които излъчва гранита или друг вид камък? Като добавим и „фугите“ на паважа, които поглъщат лъчите, а също поемат водата при засилени валежи, нещата вече придобиват съвсем друг ъгъл.

Проблемът за автомобилите не е в паважната настилка сама по себе си, а в поддържането и реденето и. Ако паважът се реди и поддържа професионално, то той няма да е проблем за автомобилите. И като добавка ще е чудесна настилка за горещи дни на фона на асфалта.

Не само че трябва да се пази наличната паважна настилка и да се ремонтира, а трябва нова да се добавя. Разликата в температурите и нагряването е жестока.

Улица "Иван Вазов" е един от малкото добри примери за "хладна" улица в Пловдив - заради стабилното си озеленяване и заради подходящата паважна настилка

8. Подобряване на управлението на отпадъците

Подобряване на програмите за рециклиране и компостиране, за да се намалят отпадъците от сметищата и емисиите на метан, и да се образова обществеността относно правилното сортиране на отпадъците са само някои от мерките, свързани с управлението на отпадъците.

Повече мерки по този параграф съм описала в отделна публикация:

Препоръки как Пловдив да управлява отпадъците си

На Пловдив е необходима сериозна реформа в областта на управление на отпадъците

9. Насърчаване и подкрепа на градското градинарство и фермерските пазари

Градското земеделие и градинарство е една тиха революция. Не просто тенденция, а движение с множество предимства, които се простират далеч отвъд границите на това просто да създаваме оазисчета в бетонните джунгли.

Наскоро работех по казусите с търсенето на общински терен за градска ферма и 2 месеца 15 хил за зеленчукова градина в детска градина, терените в Кичука и притеснението на хората, че ще им ги махнат.

Трябва да се работи в посока насърчаване на оформяне на градски градини на покривите, обществените градини и зелените площи, за да помогнете за намаляване на градските топлинни острови, да се подобрите качеството на въздуха и да се осигурят местни източници на храна. Необходима е подкрепа за местните хранителни пазари и градско земеделие. Насърчаване на фермерските пазари и инициативите за местни храни за намаляване на въглеродния отпечатък, свързан с транспортирането на храна на дълги разстояния.

Участвах в международен форум за градско земеделие

Градска ферма

10. Реализиране на центрове за охлаждане

Сравнително „апокрифна“ мярка, но пък доста лесно реалиризуема. Създаване и популяризиране на климатизирани обществени пространства като библиотеки, галерии и читалища, където жителите могат да търсят убежище по време на екстремни горещи вълни, е нещо, което можем да правим още от утре.

Представете си уморена от жегата възрастна жена, която знае, че ако влезе за малко в съседната климатизирана галерия за никой няма да я изгони. Ще и предложи вода и стол да поседне. Няма да и иска такса вход. 

Необходимо е единствено да се координира идеята с ръководствата на всички изброени учреждения и да се популяризира сред гражданите. Евентуално да се разпишат общи условия и да се осигури минимално финансиране като компенсация за учрежденията. 

Отварям скоба, че съм наясно, че при читалищата ще трябва да се разчита на тяхната добра воля да участват в инициативата, тъй като те са независими от Общината учреждения.

Градската галерия може да се превърне по необходимост в център за охлаждане с нулев допълнителен разход за общината

11. Местни образователни програми за климата

Естествено, необходими са и сериозни информационни и образователни кампании сред цялото общество. Не е достатъчно само да бъдат включени училища и университети в тях, а трябва да се стигне до хора от всички възрасти, във всички квартали. Трябва да се разпространява информация и да се организират семинари за въздействието на глобалното затопляне и практическите стъпки, които гражданите могат да предприемат, за да намалят своя въглероден отпечатък.

12. Разработване на план за устойчивост на общността

И към предната точка добавям, че не е достатъчно само да се дава информация едностранно към гражданите, а трябва да се организира двупосочен процес. Включването на гражданите в създаването на местен план за справяне със специфичните рискове от глобалното затопляне, като увеличени рискове от наводнения, бури или горещи вълни, ще гарантира готовност и ангажираност на общността и щш помогне на гражданите да се адаптират и смекчат ефектите от глобалното затопляне в ежедневието си.

13. Намаляне на бюрокрацията и дигитализация на процесите

Не на последно място е добре да се обърне внимание на процесите касаещи ежедневната работа на администрацията на Община Пловдив. Знаем, че Община Пловдив е най-големият работодател на територията на общината, т.е. отпечатъкът на работата на тази огромна машина е също огромен.

Многократно сме обръщали внимание върху факта, че администрацията е много раздута, а документооборотът е аналогов в повечето случаи и това е проблем за околната среда. Само че дигитализация на документооборота не е достатъчна мярка, тъй като дигиталните процеси също имат отпечатък, основно заради изразходването на електрическа енергия.

Тъй че, за да се постигне максимален ефект, на първо място да се намали бюрокрацията и необходимостта от брой документи и след това този намален документооборот да се дигитализира и оптимизира. 

Необходима е цялостна реформа не само в посока как Община Пловдив управлява процесите си, но и в посока философия и манталитет, а именно осъзнаването, че глобалното затопляне вече е тук и че отдавна борбата с него трябва да е начело в дневния ред.

УПРАВЛЕНИЕ

Още от тази категория