През месец август 2024 взех участие в една редовна сесия на Общински съвет Пловдив, едно...
Прочети ощеПрепоръки как
Пловдив да
се справя с
последиците от
климатичните
промени
Получих покана от в. Kaпитал да участвам с мнение на тема какво може да направи управлението на Пловдив, за да помогне на гражданите си да се справят по-добре с последиците от глобалното затопляне. В тази публикация съм събрала част от отговорите съм изданието. В нея съм описала няколко мои виждания относно мерките, които трябва да се предприемат в най-скоро време в Пловдив.
Промените в климата са факт и усилията на управляващите трябва да се насочват не само в посока стопирането на процесите, а също и в посока справяне с вече възникналите проблеми.
Възникналите проблеми? Дали вече има някой, който да отрича, че в Пловдив живеем в нечовешки жеги? И че всяко лято е по-горещо от предходното? И че доскоро няколко поредни дни с 40 градусови жеги бяха рядкост, а сега вече са постоянно явление?
Какво да правим?
Ето тринайсет действия, които местните власти могат да предприемат, за да се борят с климатичните промени и едновременно да помагат на гражданите да се справят по-добре с ежедневните последици от глобалното затопляне:
1. Екстремно озеленяване като отговор на екстремните горещини
Трябват ни масови инициативи за засаждане на дървета, за да се осигури сянка, по-ниски температури и подобряване на качеството на въздуха в градските райони.
Опазване на съществуващите, както и създаване на нови зелени площи, плюс стоп на презастрояването (което в Пловдив е основно за сметка на зелените пространства) трябва да са абсолютни приоритети.
В момента по Общ устройствен план (ОУП) сме официално с баланс 16,5 кв.м зелени площи на глава на населението, като според Световната здравна организация (СЗО) 20 кв.м. е абсолютният здравословен минимум за един град. Добавям, че дори официалните 16,5, кв.м. не са реални в Пловдив, а само на хартия, тъй като балансът е изкуствено завишен в ОУП.
Необходими са промени в Наредбата за опазването на зелената система, които да включват по-строги мерки срещу премахването на дърветата + редица нови мерки касаещи геолокацията на всеки дървесен вид, по-ясни правомощия по райони и за работниците на ОП „Градини и паркове“. Необходима е цялостна смяна на манталитета сред управляващите на тема дърветата на града. А именно на дърветата да се гледа като на огромна ценност и жизненонеобходим ресурс.
Вертикалното, покривното озеленяване и зелените фасади са също важни мерки за справяне с ектремните горещини. Макар и да звучат все още извънземно за нашата страна, то те отдавна се прилагат в много европейски и световни градове и са доказано работещи мярки за борба с климатичните промени.
2. Драстични реформи при обществения транспорт
Без никакво съмнение осигуряването на нормален и действащ градски транспорт в Пловдив е ключов и основополагащ фактор в борбата с жегите. Не искам дори да коментирам неработещите климатици в автобусите това лято. Нито трябва да коментирам за пореден път защо редовен, удобен, модерен и бърз градски транспорт е алтернативата, която пловдивчани чакат, за да слязат от автомобилите си и така да се решат проблемите със задръстванията в града, които допълнително вдигат температурите. И най-вече да паднат драстично количествата газове, които се отделят във въздуха.
Пловдив е най-големият град в Европа без релсов / структуриращ градски транспорт.
Структуриращ градски транспорт означава наличие на отделни коридори за движение на средствата на градския транспорт – релси или бус ленти. Идеята е автомобилният трафик да не пречи на обществения транспорт.
Ако средствата на градския транспорт се движат в отделни коридори от автомобилния трафик, то те ще са по-бързи от него и ще се превърнат в предпочитан от гражданите метод за придвижване.
Допълнение от мен, която обича вида на трамваите, които придават чара на Стара Европа на всеки град. Осъзнавам колко е скъпо и трудно тепърва да се изгражда релсова инфраструктура за трамвай в Пловдив. И в тази връзка смятам, че е чудесен компромис да се работи в посока обособяване на бус ленти и закупуване на електробуси, които да оперират по тези коридори. А за чара на Стара Европа – има на пазара достатъчно електорбуси, които приличат на трамваи.
Естествено първо трябва да се мине през цялостна реформа на транспорта в Пловдив, за да стане той отново общински. Първата крачка е направена с Екобус. Но ще се развие ли Екобус в правилната посока?
Аз лично съм песимист. В момента нивото е да се преследват превозвачите за неработещи климатици, да се говори за „истерия“, защото някой искал да има разсписание в Гугъл, да се виси в задръствания и с автобуса, тотално неразбиране на принципа на буслентата, вечните проблеми с реализиране на електронното таксуване и разписание и т.н.
Разбира се, като допълнение трябва да се каже, че Градската (околоградската) железница е ключово важна в цялата концепция за модернизация и реформа в транспорта на Пловдив. Все повече пловдивчани ще се местят нагоре към Родопите, където е по-хладно и е изключително важно да се осигури транспортна връзка с тези населени места.
Моето становище по развитието на градската железница в следващите публикации:
3. Развитие на велотранспорта
Развитието на велотранспорта е основна моя кауза от самото начало на моята политическа дейност и няма нужда да пиша и в тази публикацияза за мерките, които Община Пловдив трябва да предприеме, за да се превърне Пловдив във велосипеден град.
- Повече и СВЪРЗАНИ велоалеи в града
- Реална и работеща инфраструктура за велосипедисти
Имам цяла секция за работата на ВелоКултура на този блог. А това са някои от водещите по темата публикации:
4. Марица – социализиране, озеленяване, пешеходизация
Да имаш сравнително голяма река, която пресича идеалния център на града е богатство. По този белег Пловдив се подрежда до иконични градове като Париж, Лондон или Прага. Най-кратко казано – река в центъра на града означава възможност да се направи централен линеен парк по продължението на целия град, до който много граждани ще имат бърз достъп. Дефакто имаш оазис сред топлинния остров, в който се превръща градът през лятото. На пешеходно растояние.
Градските реки, в т.ч. и Марица могат да бъдат стратегически използвани за борба с последиците от глобалното затопляне чрез включването им в градските планове за устойчивост на климата. Чрез възстановяване и натурализиране на речните брегове могат да подобряват и развиват зелените площи, които действат като естествени охлаждащи зони, намалявайки ефекта на градския топлинен остров. Опазването и увеличаването на крайречната растителност в допълнение може да подобри качеството на въздуха. Линеен парк, въздушен коридор, притегателен център, разхладителен пояс. – всяко едно от тези понятия е потенциална възможност и шанс за подобрение на микроклимата на Пловдив.
Първото нещо, което аз бих направила като управник е да почна да планирам озленяване, пешеходизация и социализация на двата бряга на Марица: засаждане на много дървета, детски площадки, ремонт на Пешеходния мост и превръщането на остров Адата в отворен за гражданите природен резерват.
5. Насърчаване на опазването на водата
Разпространете водоспестяващи устройства като душове и кранове с нисък поток и осигуряване на стимули за системи за събиране на дъждовна вода е една мярка, която трябва да се приложи, за да се насърчи спестяването на водата.
Задължително е и възстановяване на работата на всички градски чешми, плюс поставянето на допълнителни източници на питейна вода като диспенсъри за вода или още чешми. С тази мярка не само ще се помогне на пловдивчани да се борят с обезводняването по време на жеги, но и ще намали консумацията на бутилирана вода.
6. Насърчаване на енергийната ефективност
Няма нужда да се обяснява защо подобряването на енергийната ефективност на сградния фонд е мярка за борба с климатичните промени и техните последствия.
Задължително е подобряването на енергийната ефективност на общинските сгради – вкл. училища, градини, болници, административни и културни сгради. Освен вертикалното, фасадното и покривно озеленяване, които включваме към мярка „драстично озеленяване“, трябва да включим и подобряване на енергийната ефективност на общинските сгради и поставянето на соларни инсталации по тях.
Като допълнение слагам и семинари и ресурси, насочени към гражданите на тема как да направят домовете си по-енергийно ефективни, като например да инсталират по-добра изолация, да използват енергийно ефективни уреди, да запечатват течения и др.
7. Преосмисляне на уличните настилки
Защо сред пловдивчани има негативизъм към паважните настилки? Битува мнението, че тя разваля автомобилите и че трябва да се сменя с асфалт. Само че хайде да се замислим за температурите, които излъчва асфалта и температурите, които излъчва гранита или друг вид камък? Като добавим и „фугите“ на паважа, които поглъщат лъчите, а също поемат водата при засилени валежи, нещата вече придобиват съвсем друг ъгъл.
Проблемът за автомобилите не е в паважната настилка сама по себе си, а в поддържането и реденето и. Ако паважът се реди и поддържа професионално, то той няма да е проблем за автомобилите. И като добавка ще е чудесна настилка за горещи дни на фона на асфалта.
Не само че трябва да се пази наличната паважна настилка и да се ремонтира, а трябва нова да се добавя. Разликата в температурите и нагряването е жестока.
8. Подобряване на управлението на отпадъците
Подобряване на програмите за рециклиране и компостиране, за да се намалят отпадъците от сметищата и емисиите на метан, и да се образова обществеността относно правилното сортиране на отпадъците са само някои от мерките, свързани с управлението на отпадъците.
Повече мерки по този параграф съм описала в отделна публикация:
9. Насърчаване и подкрепа на градското градинарство и фермерските пазари
Градското земеделие и градинарство е една тиха революция. Не просто тенденция, а движение с множество предимства, които се простират далеч отвъд границите на това просто да създаваме оазисчета в бетонните джунгли.
Наскоро работех по казусите с търсенето на общински терен за градска ферма и 2 месеца 15 хил за зеленчукова градина в детска градина, терените в Кичука и притеснението на хората, че ще им ги махнат.
Трябва да се работи в посока насърчаване на оформяне на градски градини на покривите, обществените градини и зелените площи, за да помогнете за намаляване на градските топлинни острови, да се подобрите качеството на въздуха и да се осигурят местни източници на храна. Необходима е подкрепа за местните хранителни пазари и градско земеделие. Насърчаване на фермерските пазари и инициативите за местни храни за намаляване на въглеродния отпечатък, свързан с транспортирането на храна на дълги разстояния.
10. Реализиране на центрове за охлаждане
Сравнително „апокрифна“ мярка, но пък доста лесно реалиризуема. Създаване и популяризиране на климатизирани обществени пространства като библиотеки, галерии и читалища, където жителите могат да търсят убежище по време на екстремни горещи вълни, е нещо, което можем да правим още от утре.
Представете си уморена от жегата възрастна жена, която знае, че ако влезе за малко в съседната климатизирана галерия за никой няма да я изгони. Ще и предложи вода и стол да поседне. Няма да и иска такса вход.
Необходимо е единствено да се координира идеята с ръководствата на всички изброени учреждения и да се популяризира сред гражданите. Евентуално да се разпишат общи условия и да се осигури минимално финансиране като компенсация за учрежденията.
Отварям скоба, че съм наясно, че при читалищата ще трябва да се разчита на тяхната добра воля да участват в инициативата, тъй като те са независими от Общината учреждения.
11. Местни образователни програми за климата
Естествено, необходими са и сериозни информационни и образователни кампании сред цялото общество. Не е достатъчно само да бъдат включени училища и университети в тях, а трябва да се стигне до хора от всички възрасти, във всички квартали. Трябва да се разпространява информация и да се организират семинари за въздействието на глобалното затопляне и практическите стъпки, които гражданите могат да предприемат, за да намалят своя въглероден отпечатък.
12. Разработване на план за устойчивост на общността
И към предната точка добавям, че не е достатъчно само да се дава информация едностранно към гражданите, а трябва да се организира двупосочен процес. Включването на гражданите в създаването на местен план за справяне със специфичните рискове от глобалното затопляне, като увеличени рискове от наводнения, бури или горещи вълни, ще гарантира готовност и ангажираност на общността и щш помогне на гражданите да се адаптират и смекчат ефектите от глобалното затопляне в ежедневието си.
13. Намаляне на бюрокрацията и дигитализация на процесите
Не на последно място е добре да се обърне внимание на процесите касаещи ежедневната работа на администрацията на Община Пловдив. Знаем, че Община Пловдив е най-големият работодател на територията на общината, т.е. отпечатъкът на работата на тази огромна машина е също огромен.
Многократно сме обръщали внимание върху факта, че администрацията е много раздута, а документооборотът е аналогов в повечето случаи и това е проблем за околната среда. Само че дигитализация на документооборота не е достатъчна мярка, тъй като дигиталните процеси също имат отпечатък, основно заради изразходването на електрическа енергия.
Тъй че, за да се постигне максимален ефект, на първо място да се намали бюрокрацията и необходимостта от брой документи и след това този намален документооборот да се дигитализира и оптимизира.
Необходима е цялостна реформа не само в посока как Община Пловдив управлява процесите си, но и в посока философия и манталитет, а именно осъзнаването, че глобалното затопляне вече е тук и че отдавна борбата с него трябва да е начело в дневния ред.
Още от тази категория
Отговор на питането ни за общинския приют
На сесията на 1 август получихме отговор на нашето питане относно общинския приют. За съжаление...
Прочети ощеОтчет на дейността ми през юли 2024
През месец юли 2024 взех участие в две редовни сесии на Общински съвет Пловдив, две...
Прочети ощеПрепоръки как Пловдив да се справя с последиците от климатичните промени
Получих покана от в. Kaпитал да участвам с мнение на тема какво може да направи...
Прочети ощеСезираме прокуратурата и МРРБ за ремонта на двора на „Чистота“ и „Градини и паркове“
Taзи седмица имахме уговорка с ръководството на ОП "Чистота" да се срещнем с техните юристи,...
Прочети ощеПитане относно годишните отчети за изпълнението на Плана за интегрирано развитие
Внесохме питане до кмета на гр. Пловдив относно законността на действията на ОП "Градини и...
Прочети ощеС подозрение за злоупотреби при изпълнение на обществената поръчка за 3 милиона лева
Имаме подозрение за злоупотреби при изпълнение на обществената поръчка за 3 милиона лева за ремонт...
Прочети ощеЗа казуса със зелените площи до читалище „Христо Ботев – 1905“
Както стана ясно - няма заповед за премахване на дървeта пред Пълмед издадени от районния...
Прочети още