На сесията на 16 януари 2025 година Общински съвет Пловдив разгледа и прие Пограмата на...
Прочети ощеПозиция относно прекратяването
на договорите
на превозвачите
Днес на брифинг съветниците на ППДБ споделихме притесненията си, че прекратяването на договорите с превозвачите НЕ е с цел подобряване на услугата, а с цел преминаването на транспорта от едни частни ръце в други частни ръце.
И на целия този фон общинският градски транспорт в лицето на Екобус се бута в миманса и може никога да не заработи.

Прекратяването на договорите с превозвачите няма да сложи край агонията с частния градски транспорт, а ще я удължи с още над 10 години. Вторичният ефект ще е „убиването“ на общинското дружество Екобус и възможността да имаме общински градски транспорт.
Проблемът:
Крайният ефект от решението на кмета да прекрати договорите с превозвачите ще е не да прекратим агонията с частните превозвачи, а да я удължим с още над 10 години. Вторичният ефект ще е „убиването“ на общинското дружество Екобус и възможността да имаме общински градски транспорт.
Досега на думи се следваше планът да се подготви общинското дружество Екобус и когато изтече договорът с частните превозвачи през 2028 г. да има възможност Екобус да поеме линиите и да се мине към общински градски транспорт.
Сега обаче кметът, също като предшественика си Димитров при казуса с почистването на р. Марица, създаде сам спешна ситуация, за да се постигнат две неща:
1. Да се прескочи конкурентната тръжна процедура по ЗОП и чрез пряко договаряне да възложи градския транспорт на избран от него превозвач. Особеност е, че този риск е директно създаден от кмета и по същество се постига заобикаляне на закона в ущърб на принципа на конкурентност.
2. След като изтече тази спешна мярка след една година, Екобус няма да е готово да поеме линиите, защото не разполага с автобуси и изградено депо. Това развързва ръцете на кмета да проведе нова обществена поръчка за линиите от градския транспорт и да се обвържем с частни превозвачи за още 10 години. Така вместо да приключим с агонията частен градски транспорт през 2028 г., ще я удължим най-малко до 2035 – 2036 г.
Нови частни превозвачи ще поемат контрол върху градския транспорт, оставяйки Екобус в забрава. Ако това стане, общинското дружество няма да успее да се наложи като превозвач, което ще подкопае желанията на пловдивчани градският транспорт най-накрая да е общински.
Ако кметът бе изчакал до края на договорите с превозвачите, Екобус щеше да има време до 2028 г. да се подготви и да поеме всички линии още през 2028 г. Сега времето му за подготовка умишлено се съкращава от четири на една година, което го поставя в категорична невъзможност да се справи.
Бездействието на Община и Общински съвет:
Измина една година от началото на мандата на сегашното управление. През тази една година ние не видяхме желание и действия от страна на администрацията и мнозинството в Общински съвет в посока общественият транспорт на пловдивчани да стане общински.
Припомняме, че в предизборната кампания на почти всички кандидати, със сигурност на кмета Димитров, общественият транспорт беше заложен като основен приоритет. Следва да отбележим, че дори и след тази гръмко оповестена „промяна“, няма да има особена разлика със сегашната ситуация. След прекратяването на договорите от 2016 г. линиите в голямата си част са възложени на досегашните си превозвачи с единствената разлика за линиите 17 и 113.
Междувременно кандидатстването на общината с проекта по „Развитие на регионите“ се превърна във формален повод за отказ на мнозинството да подкрепи предложение на групата на ППДБ в общинския съвет да се заделят средства за проектиране на депото за зареждане на електробусите на „Екобус“. Предложението ни беше отхвърлено.
Комбинацията от тези фактори, съчетано и с факта, че позицията на заместник-кмета по транспорта беше освободена наскоро и към настоящия момент все още стои незаета, ни дава основание да определим общинския градски транспорт на Пловдив като най-сериозният политически проблем, пред който сме изправени и за чието решаване е необходимо да се положат повече усилия както от Общински съвет Пловдив, така и от кмета на общината и ръководството на „Екобус“.
Какво предлагаме?
Докато тече спешната мярка от 1 г., през което време кметът ще разпише договор с частен превозвач, да се работи приоритетно по подготвянето на Екобус в работещо предприятие, което да поеме градския транспорт.
Кметът на община Пловдив следва спешно да потърси финансиране от държавата или европейска програма за закупуването на автобуси и изграждането на транспортно депо.
Ако времето от 1 г. не е достатъчно, законът дава възможност да се удължи периодът с още една година, което време да се използва приоритетно за “събуждането” на Екобус.
Ако не поемем в тази посока, рискуваме да нямаме достатъчно време Екобус да бъде подготвено да поеме обществения транспорт и да пуснем нова поръчка по ЗОП, което да подари за още 10 г. транспорта на пловдивчани в частни ръце.
Апелираме кмета на Пловдив и администрацията да поемат отговорност за обещанията си от предизборната кампания и да дадат на пловдивчани така очаквания общински транспорт с нужното високо качество.
Още от тази категория
Какво се случи с предложението за зоопарка
В четвъртък на сесията разгледахме предложението, което засяга плановете на Община Пловдив да осъществи крайно...
Прочети ощеПитане относно процедурите на инженеринг за пловдивски училища
Общинските съветници от „Продължаваме промяната - Демократична България“ (ПП-ДБ) внасяме официално питане до кмета Костадин...
Прочети ощеНов зоозатвор в Пловдив или как да дръпнем едни пари
В четвъртък на сесията ще се гледа точка, която засяга плановете на Община Пловдив да...
Прочети ощеОтчет декември 2024
През месец декември 2024 г. взех участие в две редовни сесии на Общински съвет Пловдив,...
Прочети ощеПозиция относно неверифицираните разходи по проекти на Община Пловдив
Може би хората не разбраха, но в четвъртък се проведоха, не една, а ДВЕ сесии...
Прочети ощеПозиция относно увеличението на такса битови отпадъци
Увеличението на такса битови отпадъци е безпрецедентен удар по гражданите и бизнеса. Настояваме за пореден...
Прочети още2 милиона и половина лева санкция по проекта за климатиците
Миналата седмица разбрах, че края на 2022 ръководителят на управляващия орган Оперативна програма „Околна среда“...
Прочети още