Продължете към съдържанието

Питане относно
управлението на
зелената система

на град Пловдив

от Йоно Чепилски, Добромира Костова, Владимир Славенски, Николай Гюров, Веселина Александрова
Пловдив е в капан на боклука, ефективността на мерките за почистване на града е под съмнение. Затова на сесията на 29 октомври внесохме питане до кмета на гр. Пловдив относно мерките за почистване и управление на отпадъците в града.
28 октомври 2024

Въпросите ни са насочени към проблемите със замърсяването на уличните платна, тротоарите и обществените пространства в Пловдив.


По данни на ГРАО към 15 юни 2024 г., в Пловдив по постоянен адрес живеят 371 563 души, а по настоящ адрес броят им достига 386 546. Тази висока концентрация на хора на територия от 102 кв. км. изисква стриктна организация от страна на общината, за да бъде осигурена необходимата чистота и ред в града. Според официален доклад на РИОСВ – Пловдив за 2023 г., 100% от населението е обхванато от системите за събиране на битови и разделни отпадъци.

На практика обаче на много места в града, особено по второстепенните улици и в квартали като „Северен“, „Източен“ и „Тракия“, се наблюдават планини от отпадъци около контейнерите, което поставя под въпрос адекватността на честотата на сметоизвозване и капацитета на предвидените съдове.

Проведено ли е заседание на комисията по преразглеждане на броя и местоположението на контейнерите за отпадъци и предвижда ли се увеличаване на техния брой, както и промени в графиците за извозване и увеличаване честотата на събиране на битовите отпадъци, са само част от въпросите, които поставяме на кмета Костадин Димитров. Интересуваме се и от техниката, с която ОП „Чистота“ разполага за почистване на тротоарите и улиците, както и от наличието на служители и тяхното разпределение по бригади.

Поставяме и под въпрос новата обществена поръчка на местната управа от август 2024 г., която обединява редица дейности, включително зимно поддържане и машинно миене.

Единственият кандидат за изпълнението е консорциум „Еко Пловдив“. Питаме кмета какви мерки ще бъдат включени в договора, за да се гарантира качествено изпълнение и дали новата поръчка ще доведе до прекратяване на договорите с „Екопак България“ и „Булекопак“ за разделното сметосъбиране.

Текстът на цялото питане:

Уважаеми г-н Димитров,

Концентрацията на все по-голям брой хора на малка територия – 102 кв. км. – неизбежно води със себе си все по-големи предизвикателства пред околната среда и най-вече пред управлението на отпадъците и чистотата в град Пловдив.

По данни на ГРАО Пловдив към 15 юни 2024 г. в града по постоянен адрес живеят 371 563 души, а по настоящ адрес това число нараства до 386 546 души. Това налага необходимостта от изключително високо качество на организация от страна на общината в сферата на екологията и чистотата.

Ангажиментите на местната власт са детайлно описани в глава втора, раздел трети от Закона за управление на отпадъците и са допълнително прецизирани в Наредбата на Общински съвет Пловдив за управление на отпадъците на територията на града, като с настоящото си питане искаме да насочим общественото внимание към аспектите на почистването на уличните платна, тротоарите, парковете, както и на организацията на разделното сметосъбиране.

На хартия, според доклада на РИОСВ – Пловдив за състоянието на околната среда през 2023 г. 100% от населението на града е обхванато от системите за събиране на битови отпадъци и системите за разделно събиране на МРО . На терен обаче с просто око ежедневно могат да се видят планини боклук, струпани около контейнерите, което говори или за недостатъчна честота на извозването или за недостатъчен капацитет на предвидените съдове. Тази реалност е особено валидна за второстепенните улици на града (тези, които „не се виждат“), както и за определени зони в районите „Северен“, „Източен“ и „Тракия“.


Поддържането на чистотата има пряко отношение към качеството на въздуха и здравето на гражданите на Пловдив. Улиците и тротоарите на града изглеждат засипани с фин прах и пясък, който допълнително се разнася във въздуха заради използваните метли за ръчно метене.


В тази връзка интерес представлява публикуваната на 23.08.2024 от община Пловдив обществена поръчка с предмет „Услуги по събиране и транспортиране на битови отпадъци, разделно събиране и транспортиране на отпадъци от бита, машинно поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, включително машинно метена и миене, дезинфекция на съдове за събиране на битови отпадъци, зимно поддържане – зимно дежурство и ефективна работа при зимни условия на територията на община Пловдив“, на която единствен заявил интерес участник е ДЗЗД „Консорциум Еко Пловдив“ , съставено от КМД Пловдив и Транс 2025 ЕООД.


На основание чл. 33, ал.1, т. 4 от ЗМСМА във връзка с чл. 80 от Правилника за организацията и дейността на пловдивския общински съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация искаме да зададем следните въпроси:


1. Съгласно чл. 8, ал. 2 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Пловдив до 31.12 на текущата година комисия преразглежда броя и местоположението на съдовете за битови отпадъци. Провело ли се е към момента заседание на тази комисия? Ако не, за кога е планирано заседанието? Ако да – молим да ни се представи протокол с решенията. Предвижда ли се увеличаване на броя контейнери в града – с колко броя и на кои локации? Предвиждат ли се промени в графиците на сметосъбиране?


2. Идентифицирала ли е Община Пловдив е необходимост от увеличаване честотата на извозване на отпадъците от глава четвърта, раздел първи от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Пловдив? Ако да, предприети ли са действия за корекция на договорите с „Екопак България“ АД и „Булекопак“ АД? Ако не – какво е необходимо за предприемане на действия в тази посока?

3. Предвижда ли се промяна по графиците за извозване на едрогабаритни отпадъци?

4. Предвижда ли се въвеждане на система за ефективно оползотворяване и рециклиране на дрехи и текстилни изделия?

5. С каква точно техника разполага към момента ОП „Чистота“ за поддържане чистотата на тротоарите, алеите и третостепенните улици? Молим да ни представите информация за вид съоръжения и машини и съответния им брой по вид.

6. С каква точно техника разполага към момента ОП „Чистота“ за поддържане чистотата на първостепенни и второстепенни улици? Молим да ни представите информация за вид съоръжения и машини и съответния им брой по вид.

7. Колко точно служители има на щат към момента ОП „Чистота“? Молим да ни представите информация за брой на служителите и в какви и колко на брой бригади са разпределени. Молим да ни дадете информация и за броя служители в административното обслужване на предприятието.


8. С публикуваната обществена поръчка 00267-2024-0069 се предоставят широк спектър от услуги на един субект. Какви механизми смята да приложи Община Пловдив в договора с бъдещия изпълнител на поръчката за защита в случаи на недобросъвестно или некачествено изпълнение на някоя от услугите?

9. Обществената поръчка предполага ли прекратяване на отношенията с „Екопак България“ АД и „Булекопак“ АД по отношение на разделното събиране?

Въпросите ни идват на фона на видимо влошено управление на отпадъците в града и зачестилите пожари на регламентирани и нерегламентирани сметища, в резултат на които Пловдив беше обгазен опасно на няколко пъти в много кратък период от време. Нещо невиждано досега в новата история на града.

ОТПАДЪЦИ

Още от тази категория