Продължете към съдържанието

Питане относно
Националните есенни изложби

от Веселка Христамян, Добромира Костова, Веселина Александрова
На сесията на 5 декември внасяме питане до кмета на гр. Пловдив относно промяната на статута на културния формат „Национални есенни изложби Пловдив“.
4 декември 2024
Плакатът на тазгодишното издание на Националните есенни изложби

Текстът на цялото питане:

От публикациите в медии и срещите ни в последните няколко дена с представители на културната ни общественост и съграждани, се формира ясното им притеснение, поради липса на достатъчно публична информация за намерението и мотивите на Община Пловдив, за промяна на статута и начина на организиране на емблематичен и с доказана принадена стойност за Пловдив културен форум “ Национални есенни изложби- Пловдив“.

Националните есенни изложби отдавна са знаково събитие с дългогодишна традиция и специален статус в художествения живот на България.Началото им е поставено на 17 декември 1967 г.През 1976 г. в организирането им се включва и Съюзът на българските художници.


Правени са различни опити във времето за популяризирането и ефективността на формата на организиране и начина на провеждане на културното събитие, чрез редица видове организационни подходи, които фактически и ясно, по различни причини са се оказали неефикасни. От 2013г. след възлагане от отдел Култура на Община Пловдив организацията и представянето на Национални есенни изложби Пловдив изцяло се реформира, като е обединена функцията на назначен артистичен директор и на куратор на форума, който да отговаря за техническото, организационното и  художественото и концептуално качество в представяните изложби.

Националните есенни изложби, благодарение на възлагане чрез настоящия статут, който постига устойчиво надграждащо управление, одобреният купатор и екипът успяха да върнат регионалното и национално значение и роля на този културен формат, на база високи професионалени критерии, ясно артикулирани правила и иновативна, работеща концепция.

Факт е резултатите от непрекъснато популяризиране и надграждане на формата и положителното му влияние върху културната, академичната и гражданска общност както в Пловдив, така и на национално ниво.
Събитието носи и принадена стойност на града ни.

Факт е, че представените в „Националните есенни изложби Пловдив“ автори особено презентирянето на млади автори, редом с утвърдени имена, и произведения редовно получават впоследствие високи национални награди, академичното развитие и шанс за по-добра авторска реализация.

Факт е, че резултат на този високопрофесионален подход националният престиж на изложбите е достигнат, следен и посещаван с интерес, както от професионалната общност в цялата страна, така и от широката общественост.

Факт е, че настоящия статут на управление на този културен форум даде уникална възможност на студенти по изкуствата, ученици в специализираните училища за участие в ежегодните кураторски турове.

Факт е, че много галерии в Пловдив и в страната откриват за себе си художници, участващи в този форум, и започват да работят с тях. В този смисъл изложбите имат продължаващо въздействие в художествения живот на града и страната.

Открива се информация, която сочи, че Изложбите трайно и ежегодно, особено за последните 5 години се посещават ежегодно от над 4000 зрители, включително от специално пристигнали за форума гости на града ни. Събитието се следи и посещава от много широка и разнообразна публика от всякаква възраст.

Освен това смисълът на така курирания и устойчиво одобряван, и поддържан от местното управление до сега форум, и до настоящия момент е оценяван само положително и с благодарност от Община Пловдив, като емблематичен за културното развитие на общината ни модел и като ярък представител в националната културна карта.


Едно от последните публични становища и на заместник кмета по „Култура, археология, туризъм“ в Пловдив подкрепя казаното:

„Щастлив съм, че за пети път имам възможността като заместник-кмет да открия и да бъда част от магията на Националните есенни изложби. Един уникален формат без аналог в България и смея да твърдя – културен феномен на национално ниво. Няма друга платформа, която по такъв уникален начин едновременно да представя най-добрите съвременни творци и същевременно да дава път на младите. Да е еднакво интересен и за специалистите, и за хората, които са по-далеч от изкуството или пък имат своя първи досег с него. Вече 12 години проф. д-р Галина Лардева  и екипът ѝ правят така, че Националните есенни изложби да се случват в пълния си блясък, за което ѝ благодаря – за усилията, труда и вдъхновението. Бих искал с огромно уважение и признателност да припомня и за хората, създали тази забележителна традиция.  За началото през 1967 г, когато се е състояла първата изложба на Георги Божилов – Слона, в двора на Начо Културата. От тогава и до днес, в сърцето на Стария град, „Есенните изложби“ се превърнаха в културен феномен, който гради история. Пожелавам на добър час! Да са ни честити Националните есенни изложби през 2024 година“ -Пламен Панов.

Във връзка с гореизложеното желаем да получим официален отговор на следните въпроси:

1.От колко години Община Пловдив валидира и подкрепя официално настоящата форма на статут и управление, на културното събитие „Национални есенни изложби Пловдив“?

2.Защо се налага сега, в края на 2024г., промяна на статута на културния формат „Национални есенни изложби Пловдив“?

3. Защо от 2012г.Община Пловдив и до момента не е провеждала конкурси за назначаването на куратор за формата “ Национални есенни изложби-Пловдив“, а е предпочела формата на директно възлагане на куратор- изкуствовед?

4.Какъв е бил за последните 5 години, поотделно за всяка една от тях бюджетът конкретно по договор за възлагане на организиране на формата „Национални есенни изложби Пловдив“?

5.Какво налага, с какви мотиви и има ли писмен отговор на потърсено становище от професионалната общност за увеличение на бюджета на културния формат“Национални есенни изложби-Пловдив „?

5.Защо в публикуваното предложение на Община Пловдив за обществено обсъждане на статута на Изложбите не ставясно дали се обединяват в една категория бюджетите на художествени формати на Община Пловдив от различни категории, несъпоставими по характер, функция и
местно и национално значение? Ако отговорът на въпроса е положителен, това води ли до преминаване прагът и необходимостта от възлагане на обществена поръчка по ЗОП?

6. Има ли и ако да, моля да ни предоставете сравнителен анализ и оценка за избор в полза на едно от двете предложения на Община Пловдив за промяна на статута – провеждане на процедура по ЗОП и провеждане на кураторски конкурс?

Очакваме отговор до другата редовна сесия на Общински съвет.

КУЛТУРА

Още от тази категория