Продължете към съдържанието

Питане относно
процедурите на
инженеринг за
пловдивски
училища

Oт общинските съветници от групата на Продължаваме Промяната - Демократична България в Общински съвет - Пловдив

Общинските съветници от „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ППДБ) внасяме официално питане до кмета Костадин Димитров относно процедурите по инженеринг за строителство и модернизация на училищната инфраструктура в Пловдив. Според нас този метод за възлагане на обществени поръчки, който комбинира проектиране и строителство в един договор, води до липса на прозрачност, затруднения с качеството и възможни допълнителни разходи за бюджета на общината.

16 януари 2025
Сбито обясняваме във видеото защо инженеринга е спорна процедура

Настояваме за прозрачност при проектите по инженеринг в Пловдив

Между юни и декември 2024 г. Община Пловдив е стартирала девет инженерингови процедури с обща прогнозна стойност 97,4 млн. лв. Само три от проектите – за спортно училище „Васил Левски“, ОУ „Яне Сандански“ и ОУ „Тодор Каблешков“ – са напълно финансирани. Останалите проекти са частично финансирани или нямат осигурени средства.

Тези обстоятелства създават сериозни рискове за успешното завършване на проектите, които са от критично значение за бъдещето на образователната инфраструктура в града

Изборът на инженеринг като предпочитан метод поражда множество въпроси. Този подход, макар да е аргументиран от общината с нуждата от бързина, ограничава конкуренцията, стеснява възможностите за разнообразие от идеи и не винаги гарантира качествени резултати.

Искаме обяснение защо системно се предпочита инженеринговата процедура вместо традиционния подход с отделни конкурси за проектиране и строителство. Освен това настояваме да разберем какво налага необходимостта от бързина, на която администрацията често се позовава, както и ще бъдат ли публично представени новите проекти, когато се проектира изграждането на нова сграда, за да стане ясна нейната визия предварително.

Искаме информация за източниците на финансиране на проектите, за които липсват осигурени средства или такива с частично финансиране. Искаме да знаем какъв е механизмът за определяне на прогнозните стойности на поръчките и изразяваме притеснение за евентуално завишени разходи.

Става дума за бъдещето на образователната инфраструктура в Пловдив. Когато говорим за училища и младите хора, качеството, прозрачността и финансовата отговорност не бива да бъдат компрометирани. Гражданите на Пловдив заслужават да знаят как се разходват публичните средства.

 

Текстът на цялото питане


По време на дебатите за решение 469, взето с протокол 20 на 05.12.2024 г., в пленарна зала на Общински съвет Пловдив мнозинството от общинските съветници изразиха своето несъгласие и неодобрение на практиката да се заобикаля ЗОП чрез предоставяне на допълнителни средства на изпълнители, които са пропуснали елементи от дадени обекти при проектирането, като разбирането е, че това се получава при възлагане не обекти на т.нар. „инженеринг“.


В цитираното по-горе решение става въпрос за предоставени 324 960 лв. от община Пловдив за СУ „Пейо Крачолов Яворов“, което беше одобрено, защото Общински съвет Пловдив беше поставен в ситуация на безалтернативност – или трябваше да се гласуват средствата от бюджета на общината, или ремонтът на училището да остане недовършен.


От средата на 2024 г. досега Община Пловдив е отворила следните процедури на инженеринг с обща прогнозна стойност от 97 391 001, 67 лв.:


I. С осигурено финансиране

– пристрояване на учебен корпус към спортно училище „Васил Левски“ (2 877 213,39 лв.) с осигурено финансиране от Министерството на младежта и спорта


– нов учебен корпус и въвеждане на мерки за енергийна ефективност за спортна зала към Основно училище „Яне Сандански“ (2 817 564,32 лв.) с финансиране от Национална програма за училищата и съфинансиране от Пловдив


– основен ремонт, реконструкция, преустройство, пристрояване, въвеждане на мерки за енергийна ефективност в ОУ „Тодор Каблешков“ (2 235 535,86 лв.) финансиране от ПВУ

II. Без осигурено финансиране

– модернизация на образователната среда в ОУ „Райна Княгиня“ (3 534 354,77 лв.)


– модернизация на образователната среда в ОУ „Димитър Талев“ (4 950 000,00 лв.)


– модернизация на образователната среда в ОУ „Яне Сандански“ (4 935 000,00 лв.)

III. С осигурено частично финансиране

– изграждане на нова учебна сграда за ОУ „Княз Александър I“ (24 145 666,67 лв.)


– изграждане на нова сграда на СУ „св. Патриарх Евтимий“ (22 145 666,67 лв.)


– изграждане на нова сграда на МГ „Академик Кирил Попов“ (29 750 000 лв.)


Обръщаме внимание, че особено по отношение на МГ „Академик Кирил Попов“ и СУ „св. Патриарх Евтимий“ в края на 2024 година се разви остра полемика между община Пловдив и съсловните организации на архитектите в България – камарата на архитектите и съюза на архитектите по отношение на избрания метод за възлагане на публичните търгове.


Следвайки убеждението, че доброто управление и демократичността изискват максимална прозрачност на процесите, искаме на основание чл. 33, ал.1, т. 4 от ЗМСМА във връзка с ч. 80 от Правилника за организацията и дейността на пловдивския общински съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация да зададем следните въпроси:


1. Инженерингът е процедура, която ограничава конкуренцията и разнообразието от идеи, като същевременно може да допусне и пропуски при проектирането. Защо община Пловдив системно предпочита този метод на възлагане?


2. В публичните изяви на заместник-кмета „Дигитализация, европейски проекти, бизнес развитие и образование” се каза, че процедурите са избрани, защото спестяват време. Какво обуславя тази нужда от бързане? Предвиждате ли след приключване на етапите на проектиране да представите изготвеното предложение на обществеността?


3. От всички девет поръчки само за три е осигурен пълният обем от средства. Моля посочете източниците на финансиране на поръчките с частично осигурен ресурс, както и очакваните източници за дофинансиране.


4. Какви ще са източниците за финансиране на поръчките, за които няма осигурени средства към датата на публикуване?


5. Как са определени конкретните суми за поръчките?


6. По принцип Община Пловдив разполага ли с необходимия административен и експертен капацитет да осъществява координацията, която се изисква при прилагането на алтернативния на „инженеринга“ метод?

Много несигурности и въпроси около така дългоочакваната нова сграда на Математическата гимназия

Очакваме отговор на питането ни до другата сесия на Общински съвет Пловдив.

УПРАВЛЕНИЕ

Още от тази категория