През месец декември 2024 г. взех участие в две редовни...
Прочети ощеОтчет
НОЕМВРИ 2024
Месец ноември беше много натоварен месец за мен, по време на който успяхме да представим годишния си отчет като общински съветници. Взех участие в две редовни сесии на Общински съвет Пловдив, две заседания на Председателски съвет, шест заседания на комисиите по Екология, Устройство на територията и жилищна политика и Култура и туризъм. Проведох работни срещи с представители на администрацията, свързани с различни теми, по които работя в момента. Проведох няколко разговори и срещи с граждани и граждански организации. Започнах работа по няколко казуса в резултат на тези срещи. С колегите от ППДБ внесохме четири питания до кмета.
Отчет на първата година на мандат 2023-2027
На 14 ноември в Малката базилика на Филипопол групата общински съветници от „Продължаваме Промяната – Демократична България“ в Общински съвет Пловдив поканихме гражданите на Пловдив на среща-дискусия, с която отбелязахме първата година от началото на мандата ни като общински съветници.
Повече за събитието в публикациите:
Питане относно спазването на Закона за чистотата на атмосферния въздух
„Разполага ли Община Пловдив с актуален оперативен план за действие, съобразен със Закона за чистотата на атмосферния въздух?“, е един от въпросите, които включихме в питане до кмета Костадин Димитров.
Въпросите ни бяха провокирани от зачестилите инциденти, свързани със замърсяване на въздуха в Пловдив и региона, включително и последния случай – пожар на сметище в село Катуница на 28 октомври, довел до рязко покачване на фините прахови частици (ФПЧ) във въздуха.
Инцидентите от последните месеци със сериозното замърсяване на въздуха в Пловдив и околните населени места подчертават необходимостта от ефективен и актуален план за действие, който да гарантира безопасността на гражданите при подобни кризисни ситуации. Поискахме да разберем дали такъв план е публикуван и актуализиран и ако съществува, да получим копие от него.
Поинтересувахме се и какви конкретни мерки е предприела Общината от началото на юли до момента, за да информира навреме гражданите и да смекчи последиците от замърсяването на въздуха.
Настояхме още да получим цялата документация, свързана с тези мерки, включително протоколи и заповеди, които отразяват действията на общината по този изключително важен за здравето на хората въпрос.
Самото питане и други публикации по темата тук:
Заседание на Програмния съвет за оценка и управление на качеството на атмосферния въздух
Присъствах на разглеждането на проекта на Програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух на територията на Община Пловдив и на плана за действие за периода 2024 – 2028 г.
Официално заседаваше Програмният съвет за оценка и управление на качеството на атмосферния въздух. Той е сформиран със заповед на кмета на Община Пловдив и се състои от служители в общинска администрация, както и представители на РИОСВ – Пловдив, РЗИ – Пловдив, НИМХ – Пловдив, сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Пловдив, РДПБЗН – Пловдив и други институции. Съществуването на такъв съвет е изискуемо по закон, както беше и самото събитие по разглеждането на гореописаните стратегически документи.
Отидох на заседанието с предварителна настройка, че ще присъствам на про-форма събитие, което Общината няма как да не организира, ако иска да изпълни изискванията на управляващия орган и да усвои средства по Програмата за КАВ. За съжаление опасенията ми се оказаха верни. Присъствах на представянето на „постиженията“ на предния програмен период и на сухо представяне на официалните данни на двете измервателни станции. Видях „анализ“ на мониторинг на КАВ на територията на Община Пловдив за изминалия седемгодишен период. Анализът, както и проектът на Програмата, са изготвени от външен изпълнител, избран по реда на Закона за обществени поръчки (ЗОП).
Не чух това, което исках да чуя – а именно критично отношение към достоверността на измервателните станции и към слабите резултати от предните години. Не видях проактивно желание да се работи с МОСВ за допълнителни измервателни станции и желание да се постигнат значително по-добри резултати от предния програмен период. И още и още.
Това, което чух на това заседание, беше по-скоро задоволство от страна на Община Пловдив относно постигнатото в посока подобряване на качеството на атмосферния въздух. Нещо, което аз категорично не мога да приема, тъй като реалните резултати, които Общината трябва да гони, трябва да са многократно по-високи от тези, с които Общината се задоволява.
Към момента проектът на Програмата за подобряване качеството на атмосферния въздух /КАВ/ на територията на Община Пловдив и Планът за действие към нея за периода 2024 – 2028 г., очакват становището на МОСВ.
Още по темата тук:
Консултации с адвокати и среща в РЗИ относно комуникациите между институциите след пожара в Катуница
През месец ноември проведох няколко срещи и разговори с адвокати и други юристи относно потенциалните възможности да се заведе дело и да се потърси отговорност на институциите за забавената реакция на Регионалната здравна инспекция (РЗИ), Община Пловдив, отдел Образование и Регионалното управление на образованието (РУО) на 30 октомври 2024, когато цял предиобед предписанията на РЗИ не стигнаха до училищата и децата бяха оставени навън при опасни завишавания на вредни газове и ФПЧ, следствие от пожара в Катуница, започнал на 29 октомври.
Проведох и среща с представители на РЗИ, за да си разясня точната хронология на събитията през тези дни, както и принципни положения относно правомощия, законови ограничения и др.
Консултациите по темата продължават и към момента нямам точен отговор кой е отговорен за това, че децата дишаха отровен въздух на този ден.
Много е възможно да се окаже, че заради недостатъчно добро законодателство отговорността много удобно е размита между институциите. И че последствия за виновните няма да има. Това е тъжен факт, който за съжаление много добре илюстрира печалната реалност в Пловдив и в България.
Още по темата:
Позиция относно предложеното от кмета увеличение на такса битов отпадък
Съветниците на ППДБ в Пловдив изготвихме позиция, в която категорично отхвърляме предложенията на кмета на гр. Пловдив за драстично покачване на такса битов отбадък (ТБО). Позицията беше изчетена от трибуната на Общински съвет на сесията на 21 ноември.
Считаме, че тези увеличения се въвеждат без каквото и да е подобряване на услугите, въвеждат се ненавреме и в ущърб на гражданите и бизнеса.
Самата ни позиция и още публикации по темата тук:
Позиция относно състоянието на мозайките на Епископската базилика на Филипопол
Общинските съветници от ППДБ – Пловдив сезирахме Министерството на културата заради влошеното състояние на уникалните мозайки в Епископската базилика на Филипопол. Бяхме възмутени от абсурдните обяснения, предоставени от Община Пловдив в лицето на заместник-кмета Пламен Панов, които прехвърлят отговорността върху Общински институт „Старинен Пловдив“ и подменят истинския проблем – еднолична заповед-забрана към института да поддържа този културен паметник, без да е възложена грижата на някой друг.
Повече за казуса в нашата позиция и в медийни публикации:
Среща на комисията по култура към Общински съвет с ръководството на Драматичен театър – Пловдив
На 25 ноември по покана на ръководството на Драматичен театър – Пловдив посетихме театъра и проведохме една много вдъхновяваща и интересна среща.
Публикувам текста, който от Театъра качиха на своята фейсбук страница и който според мен много добре обобщава случилото се:
„Вчера Драматичен театър – Пловдив имаше удоволствие да посрещне Комисията по култура към Общинския съвет на град Пловдив.
Първата по рода си работна среща се проведе в Музея на театъра, където общинските съветници се запознаха с ключови моменти от дейността на културната институция след края на събитието „Европейска столица на културата“. Обсъдени бяха спектър от въпроси, касаещи развитието на сътрудничество между Общински съвет, Община Пловдив и Драматичен театър – Пловдив, за да се създаде в Пловдив източноевропейски културен център.
Единодушно бе мнението, че основна цел е да се съхрани постигнатото дотук, да се продължи работата за утвърждаването на културата като основен символ на града. Бяха обсъдени идеи за разширяване на достъпа до културна информация в районите на Пловдив, както и необходимостта от още по-задълбочено изграждане на нова и образована театрална публика сред децата и младите хора. Общо желание на двете страни бе в средата на януари да започнат регулярни работни срещи по посочените теми. След дискусията общинските съветници имаха възможност да видят новият спектакъл „Без кръв“ на тандема Диана Добрева-Александър Секулов.
Ръководството на Драматичен театър Пловдив благодари на Комисията по култура към Общински съвет Пловдив за вниманието, разбирането и съпричастието.“
Питане относно ремонта на ОУ „Екзарх Антим I“
На сесията на 21 ноември внесохме питане до кмета на гр. Пловдив относно бавещия се ремонт на основно училище „Екзарх Антим I“ . Вече почти цял първи срок децата са разпиляни из целия град в 8 други училища, а яснота кога ще се завърнат в класните стаи на училището им няма.
Цялото питане тук:
Нова техника за ОП „Чистота“
На сесията 21 ноември разгледахме предложение Община Пловдив да изразходва натрупани целеви средства от държавния бюджет за нуждите на Общинското предприятие „Чистота“. С наличните близо 500 000 лв., предприятието има намерение да закупи техника за снегопочистване, която може да ползва и за други нужди извън зимния период.
Съветниците на ППДБ бяхме изправени пред позната дилема – от една страна да изпитваме съмнение относно капацитета и/или желанието на ОП „Чистота“ да изхарчи прозрачно средствата по предназначение и от друга страна невъзможността да гласуваме „против“ да се вземат налични средства от държавния бюджет.
Подкрепихме предложението с ясната заявка, че ще употребим дадените ни от закона правомощия да контролираме изпълнението на поръчката в последствие.
Изказването ми в зала и публикации по темата тук:
Конкурс за нов директор на „Св. Мина“
На сесията на 7 ноември обсъждахме и гласувахме по две идентични предложения на зам.-кмета с ресор „Екология и здравеопазване“ Стоянов, които касаеха освобождаването на директорите на две пловдивски здравни заведения – болница „Св. Мина“ и ДКЦ „Изток“.
По време на комисиите, както и в последвалите дискусии с администрацията и изказванията по време на сесията стана ясно, че има достатъчно причини да бъдат освободени директорите на гореописаните здравни заведения.
Това, което, обаче, направи впечатление беше, че в предложението на кмета относно освобождаването на директора на ДКЦ „Изток“ веднага се уреждаше провеждането на конкурс за нов директор, докато такава уредба в предложението за „Св. Мина“ нямаше.
В нашите очи това изглеждаше, че Община Пловдив не бърза да избере нов директор на „Св. Мина“ и планира да кара с временно изпълняващия длъжността директор.
Намесихме се по време на заседанието и по наше предложение уредбата за нов конкурс за директор на болницата влезе за обсъждане и приемане на следващото заседание.
Благодарение на нашата намеса на 7 ноември, на сесията на 21 ноември се прие предложение за организиране на конкурс за нов директор. Въпреки че бяхме инициатори на това предложение, в крайна сметка се въздържахме на гласуването, защото не бяхме съгласни с избраната комисия, която да проведе конкурса.
Още по темата в публикациите:
Описаните теми и казуси в тази публикация не изчерпват изцяло дейността ми през ноември 2024, а по-скоро дават произволни моментни снимки от месеца. Подробен отчет по казуси обикновено давам на хората, които са се свързали с мен по конкретната тема.
За повече подробности по описаното в тази публикация може да се свържете с мен на dobromira@kostova.bg или да разгледате и други публикации в този блог.
ОТЧЕТ
Още от тази категория
Събитие „Ековизия“
По покана на кмета на район Северен Венцислава Любенова взех...
Прочети ощеОтчет ноември 2024
Месец ноември беше много натоварен месец за мен, по време...
Прочети ощеЕдна година от мандата. Какво се случи?
На сесията на Общински съвет-Пловдив на 29 октомври прочетохме от...
Прочети още