Продължете към съдържанието

Отчет на
дейността ми
през юни 2024

Oт Добромира Костова

През месец юни 2024 взех участие в две редовни сесии на Общински съвет Пловдив, две заседания на Председателски съвет, шест заседания на комисиите по Екология, Устройство на територията и жилищна политика и Култура и туризъм. В качеството си на заместник председател на Общински съвет взех участие като официално лице в няколко чествания и събития, организирани от Община Пловдив. Проведох работни срещи с представители на администрацията и районните кметства, свързани с различни теми, по които работя в момента. Проведох няколко разговори и срещи с граждани и граждански организации, които ме потърсиха в приемната ми. Започнах работа по няколко казуса в резултат на тези срещи. С колегите от ПП-ДБ внесохме четири питания до кмета. Изготвих няколко предложения и заявления за достъп до информация и документи.

2 юли 2024

Докладът за чистотата на атмосферния въздух

Едно от най-важните събития в годината, касаещи чистотата на атмосферния въздух в Пловдив, е гласуването на годишния доклад на кмета на града за чистотата на атмосферния въздух.

Както всяка година с колегите анализирахме данните от доклада и отделихме значително време да се подготвим за обсъжданията, които се проведоха по време на комисиите и трябваше да се проведат на самата сесия. 

Какво беше учудването ми, обаче, когато на сесията в зала не присъстваше нито един човек, в чийто ресор е борбата със замърсяването на въздуха в Пловдив.

Какво последва като моя реакция и как всъщност протекоха дебатите може да се проследи в публикацията ми по-долу или в някои от линковете с медийно отразяване:

Пускане на видеото

Когато ти спрат микрофона, защото казваш истината за въздуха на Пловдив

Общинските съветници алармират: Пловдивчани дишат мръсен въздух
Приеха отчета на програмата за въздуха без кмета и ресорни заместник-кметове
Положителни данни за въздуха в Пловдив взривиха въздуха в ОбС

Още за въздуха – работни срещи на тема измервателните станции в Пловдив 

С колегата общински съветник д-р Веселка Христамян проведохме работни срещи с адв. Димитър Площаков, за да прегледаме евентуалните опции да се търси справедливост по съдебен път на тема преместването на едната измервателна станция в Пловдив от кръстовището на Баня Старинна в парк „Каменица“. Това е дългогодишен казус, по който неведнъж сме говорили.

Преместването на измервателна станция от едно от най-натоварените кръстовища в града в парк е очевиден опит да се манипулират измерванията в посока по-благоприятни. Чрез подобно манипулиране по-лесно ще бъдат постигнати заложените в Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ) параметри от 2010 (виж горната секция) и Община Пловдив няма да е в нарушение толкова дълго.

Манипулирането на данните за въздуха по този начин е опасен за здравето на пловдивчани прецедент, за който смятаме, че трябва да се потърси отговорност по съдебен път.

Планираме в скоро време да направим специален брифинг по темата, по време на който да обясним какви действия смята да предприеме адв. Площаков по казуса. Отговорност трябва да се потърси на първо място от министъра на околната среда и водите, който е бил на пост по време на преместването на измервателната станция, както и от администрацията на Тотев, която е извършила същинското преместване.

Като допълнение към написаното, искам да спомена, че получавам постоянно сигнали от граждани, че сегашното управление още повече се опитва да минупулира данните като постоянно мие улиците до имервателната станция в Тракия и дори стига до смехотворни действия, като гони деца ритащи топка в парка на Каменица, за да не вдигат с играта си прах. 

С д-р Христамян след една от срещите в адвокатската кантора на адв. Площаков

Казуси със съмнителни действия на Общинско предприятие „Градини и паркове“

Месец юни беше по-наситен от обикновено със сигнали, които получих от граждани относно отсичане на дървета от ОП „Градини и паркове“ из целия град. Лично аз наблюдавах съмнителен случай в Кършияка, в който беше издадена заповед за оформяне на корона на дърво, а дефакто служителите премахваха дървото пред очите ми. Сигнали за още подобни случаи получих за Кючук Париж и района около „Нептун“, за терен в Гагарин и още други.

В резултат на тези сигнали проведох няколко срещи, целящи да се организира работна група, която да работи по промени в Наредбата за опазването на зелената система, които да внесем в Общински съвет за гласуване. Предстои официалното сформиране на тази работна група и същинската работа по изготвянето на промените в Наредбата.

Тези промени са необходими, за да се въведат повече защитни механизми за дърветата на Пловдив, повече прозрачност за действията на ОП „Градини и паркове“ и да се изчистят някои спорни моменти, касаещи правомощията на служителите на общинското предприятие.

Хаос в действията на ОП "Градини и паркове"и хаос в сегашната Наредба за опазване на зелената система

Снимка 1:

Осуетих опит дървото изцяло да бъде премахнато само със заповед „за оформяне на короната“. Ако не се бях появила и малкото останала корона горе щеше да бъде премахната в нарушение на заповедта. Според мен имаше тайна уговорка между служителите на ОП „Градини и паркове“ и строителния предприемач (на когото дървото пречеше), вероятно с цел да се спестят няколко хил. лева, които трябва да се заплатят за премахване.

В момента Наредбата позволява премахване срещу заплащане, нещо, което планираме да променим.

Снимка 2:

Впоследствие строителният предприемач си изкара заповед за премахване на дървото срещу заплащане и в крайна сметка дървото вече е отсечено изцяло. 

Казусът с дърветата на терена пред Пълмед

Един от най-скандалните случаи този месец, касаещи действия на ОП „Градини и паркове“, беше опитите за премахване на дървета от терена пред Пълмед, без да има издадена заповед за премахване от районния кмет Тони Стойчева.

Както знаем, казусът с терена пред Пълмед предизвика и още предизвиква граждански протести. С колегите общински съветници от ПП–ДБ подкрепихме усилията на Тони Стойчева да разкрие истината зад опитите да се премахнат дърветата без нейно разрешение като изготвихме питане до кмета на града и внесохме искане по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) на тема всички издадени от „голяма“ Община заповеди за премахване, които не са съгласувани със район „Западен“.

Още информация в тези публикации: 

За казуса с терена пред Пълмед

Питане относно законността на действията на ОП „Градини и паркове“

Машина на ОП "Градини и паркове" премахва дърво в район "Западен" без да има издадена заповед от кмета на район "Западен"

Питане за организацията и дейността на Общинско предприятие „Зооветеринарен комплекс“ и Общински приют за безстопанствени животни „Приятел завинаги“

През месец юни изготвих питане до кмета на гр. Пловдив, касаещо дейността и организацията на общинския приют за безстопанствени животни.

Повод да изготвя питането беше среща с доброволци в приюта, които от години наблюдават редица нарушения от различен характер и се борят отдадено да изсветлят множество съмнителни практики вътре в приюта. За съжаление информацията, която получих по време на срещата съвпадна и с други сигнали, които съм получавала по темата назад във времето.

Запознах се с десетки страници сигнали и разгледах голямо количество снимков материал, заснет от доброволците. На базата на това

съм твърдо убедена, че приютът не се управлява с необходимата грижа и отдаденост към животните в него, в резултат на което животните страдат, дори намират смъртта си. Не са за пренебрегване и евентуалните финансови злоупотреби, за които са изпратени сигнали от граждани и които трябва да предизвикат реакция и проворки от Община Пловдив, прокуратура и НАП.

Повече за питането, което ще внесем на сесията на 4 юли тук:

Питане относно притеснителни практики в общинския приют

Управлява ли се общинският приют с необходимата по закон грижа и прозрачност?

Изключително притеснителният момент със спирането на кредитната оценка на Община Пловдив

Защо спирането на оценката на кредитния рейтинг на община Пловдив от S&P Global Ratings е от значение?

Кредитният рейтинг е ключов показател за финансовото и икономическото състояние на общината като изследва икономиката, финансовото управление, бюджета, ликвидността и дълговите тежести.

Този показател дава информация на потенциални инвеститори в общината в каква степен могат и ще могат да разчитат на общината като надежден партньор – както по отношение на институционалната рамка, така и по отношения на способността на публичната власт коректно да планира и посреща ангажиментите си

Кредитният рейтинг дава пряко отражение върху цената на капитала (лихвите), в случай че общината реши да търси финансиране от външни източници.

Неподаването на информация към институция, с която община Пловдив партнира от над десет години, е основание за сериозни притеснения. 

С колегите общински съветници от ПП-ДБ с основание имаме съмнения относно събираемостта на приходите, заложени в Бюджет 2024 и продължаваме да алармираме за евентуална дупка в бюджета, която се прикрива. Казусът с S&P е живо потвърждение на нашите съмнения и притеснения. 

Позицията ни по темата тук: 

Сваля ли доверие Standards & Poor“s от община Пловдив?

Бюджетните прогнози на новия Димитров са като на стария Димитров

Прикривана съзнателно от управляващите дупка в бюджета на Пловдив?

Работа в комисии

Един от по-трудоемките казуси, по който работих тази месец беше предложение на Община Пловдив, касаещо нов ПУП в квартал „Смирненски“. Теренът, който се засяга в ПУП-а се намира близо до ЖП линията, пресичаща квартала и предвижда плътно застрояване и заличаване на планирана второстепенна улица. Разстоянието до ЖП линията е по-малко от 60 м., което е препоръчителното по закон отстояние и което Община Пловдив е решило да не спази, тъй като то е „препоръчително“, но не „задължително“.

Имаше много неизяснени въпроси относно навлиза ли или не навлиза застроителната линия в сервитута на жп линията и Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ). Друг въпрос, който е притеснителен е плътността на застрояване и поредният тупик, който се създава в „Западен“ и бъдещите проблеми, които това ще създаде на живущите в квартала.

Остро възразих по време на разглеждането на казуса в комисия срещу тези действия от страна на Община Пловдив и отказа да се въвеждат механизми срещу презастрояването на Пловдив.

Планираме с колегите от ПП–ДБ да гласуваме „против“ така предложения ПУП на сесията на 4 юли. 

Планира се плътно застрояване на по-малко от 60 м. от ЖП линията, което е препоръчителното по закон отстояние.

Казус с финансиране на облагородяване двора на детска градина в „Северен“

През месец юни най-накрая успешно приключи казусът с осигуряването на средства за облагородяването на задния двор на детска градина в Северен. На пръв поглед лесен казус, малка сума и съгласие за съдействие от страна на заместник кмета по образование Темелков и наличие на бюджет. Оказа се по-сложно, отколкото изглеждаше на пръв поглед, защото станах свидетел на редица бюрократични и административни спънки в хода на дейностите.

Парите вече са постъпили по сметката на градината и ремонтът започва през месец юли. По план на есен децата ще се радват на собствена зеленчукова градина в двора.  

Осигуряването на малка сума от бюджета на Общината за увеличаване на площта на зеленчукова градина и други дейности по облагородяването на двор на детска градина се оказа трудно изпълнима задача, основно заради слаб административен капацитет в Община Пловдив

Чествания и събития през юни 2024 

В качеството ми на заместник председател на Общински съвет Пловдив представлявах съвета на честванията по случай 2 юни и на откриването на събитието Hemus 2024

Описаните теми и казуси в тази публикация не изчерпват изцяло дейността ми през май 2024, а по-скоро дават произволни моментни снимки от месеца. Подробен отчет по казуси обикновено давам на хората, които са се свързали с мен по конкретната тема. 

За повече подробности по описаното в тази публикация може да се свържете с мен на dobromira@kostova.bg или да разгледате и други публикации в този блог.

ОТЧЕТ

Още от тази категория