Продължете към съдържанието

Нека Пловдив
си върне
Пешеходния мост

Oт Добромира Костова
Аз и колегите от ППДБ в Общински съвет Пловдив започнахме да провеждаме консултации на тема Бюджет 2024 и една от приоритетните теми за нас е съдбата на Пешеходния мост. В тази връзка организираме разговори и с представители на Българската банка за развитие, която към момента е собственик на концесията на моста.
24 ноември 2023
Пешеходният мост през 2023 г.

Много пъти сме коментирали, че важна за бъдещето за Пловдив е социализацията на река Марица, оформянето на паркови и пешеходни пространства около нея и задължително красив, модерен и открит Пешеходен мост.

Аз лично наричам моста „Спрелият фургон“. Знам, че някои хора и медии му казват „Спрелият влак за Карлово“ и т.н., но аз не искам това недоразумение да бъде асоциирано с нещо положително като влак или жп транспорт, пък камоли с родния град на Апостола.

Фургон си е на място. Фургон е с асоцииации за нещо грозно, остаряло и некачествено. Сегашният мост е срамен цирей за града ни и заслужава всякакви негативни определения.

Та за спрелия фургон:

– има сключен дългосрочен договор за концесия, от който остават още петнайсетина години. Годишната концесионна такса е умопомрачителните 12 000 лева. Т.е. толкова получава ГОДИШНО Община Пловдив поради факта, че е било взето някога решение да се отдаде единствения пешеходен мост в града на концесия.

– От тази такса 12 000 на година дори бяха приспаднати 50% в две поредни години, заради кризата с Covid и дадената тогава възможност на всички концесионери в града да заявят отстъпка. Тогава съветниците на Демократична България гласувахме против тази отстъпка конкретно за Пешеходния мост, не защото нямаха желание да помогнем на бизнеса във времена на криза, а защото 12 000 на година така или иначе е много ниска такса за този обект.

– Броили сме магазините на моста, 60 са. Всеки един от тях плаща наем на концесионера, вероятно на пазарни цени за наеми на централна търговска улица.

– Колкото до концесионера, там нещата са по-сложни. Концесионерът е фалирал и Българската банка за развитие (ББР) в някакъв момент е станала собственик на концесията. За една банка е неспецифично да се занимава със стопанисване на търговски обект.

– Точно поради тази причина моментът е идеален да се направи опит да се прекрати концесията и същинското управление на моста да се върне в Община Пловдив. Банката няма интерес да управлява моста, тя търси финансова печалба и би била готова да продаде концесията веднага. Направили сме проучвания и прогнозираме сума в рамките на 4,5 милиона лева.

– 4,5 милиона лева, за да се върне владението на ключов обект в града е според мен целесъобразна сума, особено на фона на десетките милиони левове, които се харчат за далеч по-малко стратегически за Пловдив обекти.

– Разбира се, трябва да се направят подробни финансови анализи, за да видим дали можем да прогнозираме печалба при хипотезата Общината да управлява моста от сега при сегашните условия до края на периода на концесията, за да бъде оправдана на 100% инвестиция от 4,5 милиона. Точно по тази причина продължаваме да организираме срещи с всички засегнати лица и институции, както и да анализираме наличната информация.

– Разбира се не може да се пристъпи към реконструкция на моста, без да са проведени всички необходими процедури, които да стартират с обявяването на архитектурен конкурс за реконструкцията. Тези процедури могат да вървят паралелно с управлението на моста в сегашното му състояние.

Много пловдивчани искаме от спрял фургон Мостът да се превърне в любимо място за рекреация, туризъм, бизнес и култура. Пловдив заслужава красив пешеходен мост от европейски тип.

Прилагам визуализации на „Капана Фест“ и на Арх. Топалова, които са едни от изявените организации и общественици, работещи също по темата с Пешеходния мост.

Прилагам снимки на стария мост, който е бил продължение на ул. „Карловска“ и е продължавал към Главната и по този начин любимата ми улица е била част от Централната артерия на града. Архитектите, които ще участват в архитектурния конкурс за рекострукция на моста биха могли да взаимстват от този мост, с цел приобщаване на историческото наследство на Пловдив.

Мостът към "Карловска"
Мостът към "Карловска"
РЕШЕНИЯ
УПРАВЛЕНСКИ

Още от тази категория