През месец август 2024 взех участие в една редовна сесия...
Прочети ощеНека Пловдив
си върне
Пешеходния мост
Много пъти сме коментирали, че важна за бъдещето за Пловдив е социализацията на река Марица, оформянето на паркови и пешеходни пространства около нея и задължително красив, модерен и открит Пешеходен мост.
Аз лично наричам моста „Спрелият фургон“. Знам, че някои хора и медии му казват „Спрелият влак за Карлово“ и т.н., но аз не искам това недоразумение да бъде асоциирано с нещо положително като влак или жп транспорт, пък камоли с родния град на Апостола.
Фургон си е на място. Фургон е с асоцииации за нещо грозно, остаряло и некачествено. Сегашният мост е срамен цирей за града ни и заслужава всякакви негативни определения.
Та за спрелия фургон:
– има сключен дългосрочен договор за концесия, от който остават още петнайсетина години. Годишната концесионна такса е умопомрачителните 12 000 лева. Т.е. толкова получава ГОДИШНО Община Пловдив поради факта, че е било взето някога решение да се отдаде единствения пешеходен мост в града на концесия.
– От тази такса 12 000 на година дори бяха приспаднати 50% в две поредни години, заради кризата с Covid и дадената тогава възможност на всички концесионери в града да заявят отстъпка. Тогава съветниците на Демократична България гласувахме против тази отстъпка конкретно за Пешеходния мост, не защото нямаха желание да помогнем на бизнеса във времена на криза, а защото 12 000 на година така или иначе е много ниска такса за този обект.
– Броили сме магазините на моста, 60 са. Всеки един от тях плаща наем на концесионера, вероятно на пазарни цени за наеми на централна търговска улица.
– Колкото до концесионера, там нещата са по-сложни. Концесионерът е фалирал и Българската банка за развитие (ББР) в някакъв момент е станала собственик на концесията. За една банка е неспецифично да се занимава със стопанисване на търговски обект.
– Точно поради тази причина моментът е идеален да се направи опит да се прекрати концесията и същинското управление на моста да се върне в Община Пловдив. Банката няма интерес да управлява моста, тя търси финансова печалба и би била готова да продаде концесията веднага. Направили сме проучвания и прогнозираме сума в рамките на 4,5 милиона лева.
– 4,5 милиона лева, за да се върне владението на ключов обект в града е според мен целесъобразна сума, особено на фона на десетките милиони левове, които се харчат за далеч по-малко стратегически за Пловдив обекти.
– Разбира се, трябва да се направят подробни финансови анализи, за да видим дали можем да прогнозираме печалба при хипотезата Общината да управлява моста от сега при сегашните условия до края на периода на концесията, за да бъде оправдана на 100% инвестиция от 4,5 милиона. Точно по тази причина продължаваме да организираме срещи с всички засегнати лица и институции, както и да анализираме наличната информация.
– Разбира се не може да се пристъпи към реконструкция на моста, без да са проведени всички необходими процедури, които да стартират с обявяването на архитектурен конкурс за реконструкцията. Тези процедури могат да вървят паралелно с управлението на моста в сегашното му състояние.
Прилагам визуализации на „Капана Фест“ и на Арх. Топалова, които са едни от изявените организации и общественици, работещи също по темата с Пешеходния мост.
Прилагам снимки на стария мост, който е бил продължение на ул. „Карловска“ и е продължавал към Главната и по този начин любимата ми улица е била част от Централната артерия на града. Архитектите, които ще участват в архитектурния конкурс за рекострукция на моста биха могли да взаимстват от този мост, с цел приобщаване на историческото наследство на Пловдив.
Още от тази категория
Отчет на дейността ми през юли 2024
През месец юли 2024 взех участие в две редовни сесии...
Прочети ощеПрепоръки как Пловдив да се справя с последиците от климатичните промени
Получих покана от в. Kaпитал да участвам с мнение на...
Прочети ощеПитане относно изпадането от разписанието на градския транспорт от Google Maps
Реагирахме остро заради огромния гаф с липсващите в интернет реални...
Прочети още