През месец август 2024 взех участие в една редовна сесия...
Прочети ощеПредлагаме
имена на жени
за имена на
пловдивски улици
По повод Международния ден на жената 8 март аз и колеги от ППДБ в Общински съвет Пловдив изпращаме мотивирано предложение до районните кметове на Пловдив (с копие до кмета на града), в което прилагаме списък с биографиите и постиженията на няколко достойни българки, на чиито имена предлагаме да бъдат кръстени улици, площади, паркове, инженерни съоръжения и други обекти с общинско значение.
Личната ми мотивация да работя по това предложение е категоричното ми мнение, че борбата за равнопоставеност на половете минава и през кръщаването на улици, площади, паркове, училища, читалища, театри и мн. др.
Едва 2 общински училища в Пловдив са кръстени на жени, като реално само 1 е самостоятелно – „Райна Княгиня“. Другото е „Виктория и Крикор Тютюнджян“, т.е. име в тандем. Има и едно държавно – „Ана Май“. Това е всичко на фона на над 80 училища на територията на Община Пловдив. Положението с имената на улици с женски имена е малко по-добро, но като цяло пловдивските улици носят в огромната си част имена на мъже.
Децата, които растат в града ни и се опитват да сричат имената на улиците по табелите, докато се разхождат, не трябва подсъзнателно да свикват с идеята, че мъжете са тези, на които се кръщават улици.
В изказвания в зала в Общински съвет и друг път съм обръщала внимание върху необходимостта да се кръщават повече улици с женски имена. Смятам, че в навечерието на Осми март е добър момент отново да се наблегне на темата. И в тази връзка изпращаме нашето предложение до районните кметове.
Подбрахме символично шест значими българки, защото изпращаме предложението до шестте районни кметства на Пловдив. Вижте ги подредени по азбучен ред като кликнете на името:
Анна /Анка/ Ламбрева е медик, преподавател, лектор, писател и общественик и е известна като първата българка, извършила околосветско пътешествие и първата българка, прелетяла над Ламанша със самолет.
Родена през 1895 година в голям, но беден род. Завършва прогимназия в родното си Карлово и заминава за Пловдив, където работи като слугиня, за да може да се завърши средното си образование. За това време ѝ се приписва изричането на думите „На улицата ще спя, под фенера ще чета, но пак ще завърша!“. След като се дипломира в гимназия, за кратко работи като учителка, а после заминава за София, за да учи медицина, като паралелно работи, за да се издържа. Печели стипендия и продължава медицинското си образование в американски колеж в Цариград, където едновременно работи и като медицинска сестра.
През 1927 г. се появява първата възможност в живота ѝ за дълго пътуване. С кораб тя пътува 3 месеца, като посещава Египет, Индия, Цейлон и Австралия. Задържа се за известно време в Нова Зеландия, където пише статии на тема „Непознатата България“, изпраща ги до Министерството на външните работи на България, което ги превежда на френски език и ги разпространява като реклама на страната ни. При всяка възможност изнася лекции на разнообразни теми за България, организира курсове по българска бродерия и други, като популяризира образа на родината. Прекарва няколко месеца сред маорите от племето тюканрънги и живее в неговите семейни задруги.
През 1930 г. се завръща в родината си. Обратният път я довежда в България през островите Тасмания, Таити, Фиджи и Самоа. Оттам с кораб се отправя за Лос Анджелис и Ванкувър. Преминава Канада от запад на изток, после източното крайбрежие на САЩ и от Нюфаундленд се озовава в Европа, където осъществява полета над Ламанша и пътува с влак и кораб към Видин. След завръщането си в България, изнася лекции за непознатия свят, до който се е докоснала.
Няколко години по-късно решава да направи второ околосветско пътешествие, което я отвежда до 42 държави. Задържа се в Иран, където е директор на училище и пансион, чете лекции на вечерни курсове, а също е и директор в детска благотворителна болница. По това време Иран е във владение на Великобритания, с която България е във война и поради тази причина Ана е заточена в концлагер в Ливан. Успява да убеди началника на лагера да бъде открита и оборудвана болница, в която лекува болните и ранени пленници. След края на Втората световна война е освободена и продължава благотворителната си дейност в Иран, както и отново осъществява различни пътешествия.
През 1957 г. пише автобиографичния си роман „Ана. Една българка в чужбина“. Романът съдържа 742 страници и 68 оригинални фотографии от архива и, които се публикуват за първи път. Умира на 81 г. в Карлово, като желанието ѝ е да бъде погребана там.
Мария (Йоана, Нонка) Ангелова Сутич единствената жена, участвала в хвърковатата конница на Георги Бенковски.
Родена на 25 май 1859 г. в Пазарджик, в семейството на абаджията Ангел хаджи Петков и съпругата му Елена. Мария учи в местното килийно училище, а после работи като слугиня в Белово, където се запознава със съпруга си Иван Сутич от Дубровник, един от работниците от международната колония, сформирана в Белово покрай строежа на Барон-Хиршовата железница.
Когато през Април 1876 г., в обиколките си из селата, Хвърковатата конна чета на Георги Бенковски посещава и Белово, Иван Сутич решава да тръгне с четата. С него тръгва и Мария. Известни са възторжените думи на Бенковски, записани и предадени от летописеца Захари Стоянов: „…Запиши, че днес, на 27 априлий, с нашата чета се присъединява и госпожата на Ивана Шутича, Мария Ангелова, родом наша българка, на която името ще остане записано в историята“. Мария е единствената жена, която се включва в състава на четата. Трогателно я описва Захари Стоянов в моментите когато споделя участта на четниците в Тетевенския балкан: „…Героинята ни, госпожа Йонка, на която досега съвсем не се слушаше гласът и на която бялото лице в разстояние на два деня бе заприличало на мъртвешко, като всяка къщовница жена, била си отделила настрани в дисагите още на Петрич две-три пити хляб и до половин ока сирене за черни дни, без да я знае някой, разбира се. Но сега, когато подир малко щяхме да имаме вече топъл и пресен хляб и крехка агнешка плешка, тя намерила за излишно да носи сухите кори, които и раздаде по малко на момчетата с малката си ръчичка, като нафора. Друга по-голяма добрина на госпожа Йонка ѝ не трябва на тоя свят…“.
При едно сражение в близост до с. Липян, Тетевенско, Мария е заловена с част от участниците в четата. Заедно с мъжа си тя е откарана в София и прекарва три месеца в мрачните килии на Черната джамия. Арестуваните са подложени на изпитания, подигравки и безброй унижения. Мария устоява и на опитите да я потурчат. И само благодарение на застъпничеството на чуждите консули и най-вече на чуждото поданство на мъжа ѝ, Мария и Иван са освободени.
Скоро след Освобождението в 1878 г. мъжът ѝ умира и Мария се преселва да живее в Пловдив, където остава до края на живота си. През 1907 г. Мария се омъжва за началника на пощата в „Кършияка“ и осиновява децата му, които с времето на свой ред заемат достойни места в обществения и културния живот на Пловдив.
През 1975 г., в памет на Мария Сутич, Община Белово възлага на художника Тодор Първанов да изработи неин бюст-паметник. На следващата година бюстът е завършен и монтиран в градската алея върху гранитен правоъгълен постамент, с изписан текст: „Мария Сутич 1876, единствената жена-воин в четата на Бенковски“. През 2007 г., по инициатива на Регионален исторически музей – Пазарджик, неин бюст-паметник, изработен от скулптора Спас Киричев, е поставен в алеята на възрожденците в родния ѝ град Пазарджик.
Неда Тачева, по мъж Цветкова, е една от отличилите се в историята жени сподвижници на Васил Левски.
Нейната къща е едно от най-сигурните скривалища на Левски и укритие на оръжие. Чрез нея Апостола изпраща писмата си до организацията в Карлово и извън него. Много пъти тя го придружава до Сопот по дела свързани с работата на комитета. Случвало се е често да обикаля, предрешена като дрипава старица, за да подслушва заптиетата на площада и да разнася документи. Според някои източници е държала касата на комитета. Спомената е в биографията на Захари Стоянов.
Известен епизод от биографията ѝ е, че спасява архива на карловския комитет. След като вижда заптиета да идват към дома ѝ за обиск, успява да избяга с документите към съседната къща, като се промъква през комина и ги заравя на безопасно място.
Остава вдовица, след като съпругът ѝ загива като опълченец в битката при Шейново по време на Руско-турската война 1877-1878 г. Самата тя доживява Освобождението и присъства на семейната снимка с роднините на Левски при откриването на паметника му в София.
Къщата на Неда Тачева в Карлово е обявена от Министерството на културата за паметник на културата от национално значение.
Райна Касабова е призната за първата жена в света, изпълнила стратегическа задача в боен полет.
Родена е на 1 юли 1897 г. в Карлово. Нейният баща Васил Касабов се е сражавал в Шипченската епопея, където губи едната си ръка. Майка ѝ Мария е кръщелница на Васил Левски и като дете е помагала на комитета, като е разнасяла писма. Братът на Райна – Роман е участник в четата на Яне Сандански. Самата Райна също копнее да даде своя дан за родината си и макар че новината за военната мобилизацията преди Балканската война я сварва едва 15-годишна, тайно от родителите си тя се записва на самарянски курс и го завършва през 1912 г.
По време на Балканската война служи като доброволка-самарянка в Първа полева подвижна болница край Одрин. На 30 октомври 1912 г. лети като пилот наблюдател със самолет „Воазен“ над Одрин с командир подпоручик Стефан Калинов и механик Илия Младенов, което я прави първата жена в света, участвала в боен полет. Екипажът Излита от Мустафа паша, като полетът му продължава 43 минути. От самолета Райна хвърля позиви с призив за спиране на кръвопролитията над позициите на противника в Одрин.
Смята се, че много по-важно от факта, че е първата жена, участвала в боен полет е стореното от нея по време на този полет – тя не е хвърля бомби, не е убива хора, нито руши културното наследство на красивия град. Не се е опитвала да заблуди противника, а е целяла разпространение на информация.
Почива в София на 25 май 1969 г. През 2009 г. е наименуван на нея ледник в Земя Греъм в Антарктика.
Известна като Сирма войвода, Сирма Кръстева остава в националната памет като една от най-ярките фигури на жени-герои.
В нейния облик се преплитат легенда и история, оставяйки трайно завещание на женска смелост и отдаденост на националните идеали.
Родена през 1776 година в дебърското село Тресонче, тогава в Османската империя, във фамилията на Стрезо Дичов, прочут резбар и живописец, и неговата съпруга Ангелина. След като изчезва най-добрата ѝ приятелка – Ружа, похитена заедно с още няколко девойки от местен турчин, на Гергьовден 1794 година младата Сирма събира малка дружина и се посвещава на хайдушки живот. Според някои автори това става още преди тя да е навършила 20-годишна възраст. В продължение на повече от двадесет години Сирма войвода действа из Македонския край – Дебърско, Кичевско, Крушевско и около Прилеп. Сборищата на четата ѝ са предимно в Шар планина и нейните разклонения – Бабин трап, Стогово, Барбура, Кърчин.
Тя защитава населението в тези краища от безчинствата на албански разбойнически банди през размирния ХVІІІ век. Прочува се с ликвидирането на Амза бей – един от най-опасните местни потисници. Именно в сражение с неговата банда Сирма е ранена тежко, след което при нея остава да се грижи за възстановяването ѝ само байрактарят на дружината Вълко Спиров от Крушево.
През 1856-57 година с нея се среща Димитър Миладинов. В неговия сборник „Български народни песни“ песента за Сирма е записана под номер 212, раздел Хайдутски песни. В сведения под песента той разказва за срещата си със старицата: „Нея осемдесетгодишна видяхме в град Прилеп и от нейната уста чухме за младостта ѝ. В одаята ѝ под възглавница държеше кобурите пълни и саби, обвесени на зида, висяха над нея“.
Убита от турци на път от Прилеп за Варош през 1864 година. Нейна восъчна фигура е поставена в Музея на македонската борба в Скопие.
Яна Язова е един от най-впечатляващите интелектуалци на 20 век.
Яна Язова е псевдоним на Люба Тодорова Ганчева, родена в Лом на 23 май 1912 г. Произхожда от семейство на интелектуалци. Баща ѝ Т. Ганчев е доктор на философските науки от Университета в Цюрих. Люба завършва гимназия в София (1930) и славянска филология в Софийския университет (1935). Специализира в Сорбоната в периода 1937 -1938 г. Публикува стихове, разкази, статии, пътни бележки в периодичния и литературния печат: във вестниците „Литературен глас“, „Литературен преглед“, „Развигор“, „Вестник на жената“, „Дневник“, „Мир“, „Зора“ и в списанията „Светулка“, „Другарче“, „Вяра и живот“ и др. Тя е един от издателите списание за деца „Блок“ в периода на 1941-1943 г. Член е на Дружеството на детските писатели, Дружеството на жените писателки и на Българския ПЕН-клуб.
Първите три книги на Яна Язова са стихотворни сборници. Тематичните мотиви в тях са свързани с чувствения живот на жената, с мистичната сила на природните стихии, с националната съдбовност и символика. В прозата си тя търси измеренията на необикновената личност, бунтарството на духа срещу предразсъдъците и съдбата. Творческите ѝ пристрастия са също свързани с историята. Драмата „Последният езичник“ е посветена на покръстването и борбата на престолонаследника Владимир срещу византизацията на българската държава. Автор е и на първия исторически роман с небългарска тематика – „Александър Македонски“. За целта тя посещава Сирия, Египет, Палестина, Турция.
Деветосептемврийските събития бележат прелом в творческия път и житейската съдба на Яна Язова. Обречена на изолация и принудително мълчание в продължение на три десетилетия, тя успява да надмогне жребия си и през тези години създава книгите на своя живот – историческата трилогия „Балкани“. Романите „Левски“, „Бенковски“ и „Шипка“ са широко епично платно за национално-освободителното движение на българите. Художествената уникалност на това голямо творческо дело се дължи на свободното съчетаване на разнообразни жанрови и текстови характеристики. Трилогията е завършена през 1962, предложена за печат, препоръчана с високи оценки от писателите Д. Талев и Г. Томалевски, но е отхвърлена формално на основата на абсурдно и догматично рецензентско съчинение, зад което прозира политическа цензура и дискриминация спрямо т. нар. буржоазни писатели от страна на тоталитарната власт. Трилогията е отпечатана за първи път 25 г. след написването ѝ и 13 г. след смъртта на авторката. В оцелялата част от архива на Яна Язова чакат своя час още 3 белетристични произведения, принадлежащи на българската култура.
Умира в самота и при неизяснени досега обстоятелства през 1974 г.
Още от тази категория
Отчет на дейността ми през юли 2024
През месец юли 2024 взех участие в две редовни сесии...
Прочети ощеПрепоръки как Пловдив да се справя с последиците от климатичните промени
Получих покана от в. Kaпитал да участвам с мнение на...
Прочети ощеПитане относно изпадането от разписанието на градския транспорт от Google Maps
Реагирахме остро заради огромния гаф с липсващите в интернет реални...
Прочети още